Göteborgs Hamn AB och Statkraft har ingått ett avtal för fördjupad utredning av möjligheterna för en anläggning av mellanlager och etablering av en tankstation inom Göteborgs hamn. Nu inleds en förstudie med fokus på i huvudsak säkerhetsaspekter som beräknas vara klar i början av 2022.
Anläggningen planeras med en kapacitet på fyra MW i startskedet, vilket ger en produktion på ca två ton vätgas/dygn. Detta motsvarar minst 2 200 liter diesel och kan bidra till att reducera CO2 utsläpp med minst 4 ton varje dag.
Kapaciteten kan utvidgas om efterfrågan och nya användningsområden tillkommer.
– Vi vet att det redan nu finns en stor efterfrågan i och kring hamnen att använda fordon som drivs av vägas. Flera aktörer står och stampar och vi är övertygade om att lokal produktion av vätgas kommer att innebära ett genombrott, säger Arvid Guthed, Hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn AB.
Den nya anläggningen innebär att förnyelsebar el kommer att omvandlas till grön vätgas som sedan kan nyttjas vid lokalt behov eller distribueras och säljas till externa köpare.
Vätgasen kan lagras och användas i olika transportslag vid främst tunga transporter som kan ställas om till bränslecellsdrift. Användandet av vätgas medför i princip då inga andra utsläpp än vattenånga.