Tingsrätten i Norwich Magistrate fick höra att föraren kört lastbilen på väg B1535 i Weston Longville när lasten föll av bakifrån från lastbilen när denna svängde runt ett hörn. Lasten landade på en Tesla i vilken två personer befanns sig i framsätena.
Betongblocken orsakade ”betydande skador på fordonet” och förarens fru som var passageraren, fick öfras till sjukhus med ambulans. Båda klarade sig dock från långvariga skador.
När olyckan inträffade hade paret haft Teslan bara en kort tid och endast kört lite över motsvarande 100 svenska mil. ”Vindrutan kollapsade, men som tur var höll den ganska bra. Det var ganska fantastiskt att vi gick därifrån”, förklarade personbilsföraren i Motor Transport och menar att bilen räddade deras liv.
Personbilens ägare blev senare kontaktad av Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA) eftersom bilens dash cam spelade in händelsen och inspelningen blev viral på sociala media. DVSA planerar att använda filmerna och fotona i en social mediakampanj för att öka medvetenheten om farorna med dåligt säkrade laster.
Vill du se hur olyckan gick till, gör du det här.
Chauffören erkände sig skyldig till att ha använt ett fordon där vikten, fördelningen av lasten och lastsäkringen varit sådan att det innebar en trafiksäkerhetsrisk.
Som förmildrande anförde advokaten att chauffören inte har något brottsregister, har kört bilar och lastbilar i mer än 40 respektive 35 år utan anmärkning. Han tillade att chauffören är ”en stolt man med ett exemplariskt körregister” och att han nu var ”mycket besviken över att vara i den här situationen.”
Chauffören arbetade både som chaufför samt utförde jordbruksarbete, men var även underleverantör till andra uppdragsgivare och det var det sistnämnda han gjorde när olyckan inträffade.
Försvaret berättade för domstolen att när lastningen av godset skedde, måste han sätta sig i hytten av säkerhetsskäl medan en gaffeltruck lastade betongblocken. Därefter ska chauffören gå ut och hjälpa till med lastsäkringen.
Chauffören tror att olyckan inträffade som ett resultat av skador på träpallen som kan ha uppstått under lastningen. ”Om en av pallens plankor skadas blir underlaget för plattorna osäkert”, sade han i rätten.
Tingsrätten konstaterar att skadorna som orsakades var relativt lindriga och man noterar att chauffören har en ”tämligen exemplariskt” körhistorik. Därmed döms tre straffpoäng på körkortet ut tillsammans med böterna motsvarande cirka 3 232 kronor plus motsvarande cirka 1029 kronor i kostnader samt cirka 423 kronor till brottsofferfonden.