Lastbilen körs dagligen en sträcka på cirka 200 kilometer mellan Nederländerna och Belgien. Lastbilen körs dagligen en sträcka på cirka 200 kilometer mellan Nederländerna och Belgien.

DHL Express testar vätgaslastbil i Deutsche Post DHL Group

Apple är den första kunden som testar den nya logistiklösningen. Lastbilen är en del av ett europeiskt testprogram som görs mellan Nederländerna och Belgien. Pilotprojektet är en del av nollutsläpsstrategin i Deutsche Post DHL Group.

DHL Express är det första företaget i Deutsche Post DHL Group som testar långväga vätgasdrivna lastbilar. Tillsammans med Apple testar DHL pilotfordonet mellan Breda i Nederländerna och Bryssel i Belgien som en del av Interreg NW Europes H2-Share-program, koordinerat av WaterstofNet.

Syftet med programmet är att underlätta utvecklingen av tunga, koldioxidsnåla fordon på vätgas för logistikbranschen och skaffa praktisk erfarenhet i olika regioner. Detta skapar ett transnationellt, levande laboratorium och en grund för utvecklingen av nollutsläppsindustrin för tunga fordon.

Medan batteridrivna lastbilar kan fungera effektivt för sista milen-leveranser, är bränslen från förnybara energikällor som väte avgörande för nollutsläppstransporter. På grund av sin potential testar DHL Express nu ett tungt fordon med bränsleceller från VDL.

Som en del av projektet tankar fordonet dagligen från en mobil bensinstation från Wystrach i Breda. Under pilotfasen kan upp till 350 ton CO2 sparas med den nya tekniken, enligt pressmeddelandet.

I linje med hållbarhetsplanen satsar DPDHL Group stort på användningen av alternativa bränslen. Vätgas öppnar upp en ny marknad och kan bidra till gröna transportlösningar. Erfarenheterna från pilotprojektet hjälper till att utvärdera potentialen för detta bränslealternativ och stöder beslutsprocesser.

Om artikeln

Publicerad: 2021-11-24 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Apple CO2 DHL Förnyelsebar Energi Fossilfritt Gods Hållbarhetsarbete Nollutsläpp transporter Vätgas Vätgaslastbil