Tisdagen den 23 november stoppade en patrull från danska Tungvogncenter Øst en lettisk lastbil för rutinkontroll.
Vid första anblicken verkade allt som det skulle. Ändå var det något med den ukrainske förarens körmönster som registrerats i färdskrivaren, som gjorde poliserna misstänksamma.
Poliserna bestämde sig därför för att visitera chauffören och genomsöka lastbilen. Det visade sig vara en bra idé.
I lastbilens kylskåp hittade man en korthållare med ytterligare två förarkort. Föraren erkände att han kände till de två extra korten.
Vid den efterföljande analysen av kör- och vilotiderna kunde poliserna konstatera att det var en och samma förare som låg bakom körningen på samtliga förarkort. Och det var inte fråga om några ”bagatellartade” överträdelser.
– Data från förarkorten visade att föraren hade kört i mer än 35 timmar under ett par dagar, utan att hålla tillräckligt lång vila, berättar poliskommissarie Henrik Fobian, chef för Tungvognscenter Øst.
En annan period som han beskriver visade att föraren hade haft en dygnsvila på som mest 59 minuter.
– Det är djupt oansvarigt att köra på det här sättet. Man sätter både sitt eget och andra människors liv på spel. När du inte är utvilad har du längre reaktionstid och när du till detta lägger till en tung lastbil och hög fart, får du en riktigt dålig kombination, fortsätter Fobian.
– Det behövs inte många sekunders ouppmärksamhet innan det kan sluta helt fel, tillägger han.
Bötesblocket åkte fram och snart förstod chauffören att han måste betala 60 000 danska kronor för sitt tilltag. Även åkeriet fick sitt straff i form av böter på 226 000 danska kronor.
Tur i oturen för åkeriet och chauffören var kanske att lastbilen stått stilla i 15 av de 28 dagar som tjänstemännen kontrollerade.
Det totala bötesbeloppet motsvarar cirka 415 000 svenska kronor.