Transportbilarna är byggda på en välkänd grund för företaget.
– Stommen är densamma som på Volvobilar och även större delen av tekniken har man gemensamt. Det gör att våra tekniker redan är experter på dessa bilar, säger Oscar Cullberg vd för Liljas.
LEVC använder en teknik i sina elbilar som kallas för REEV (Range Extended Electric Vehicle). Det betyder att bilen alltid drivs av en elmotor, men LEVC fordon har en liten bensingenerator vars enda uppgift är att hålla batteriet på samma nivå som när föraren startar sin resa.
LEVC-bilar går ungefär tio mil på laddad el och ytterligare 40 mil på genererad el. Allt enligt ett pressmeddelande från Liljas.
– Det är en mycket intressant teknik som LEVC använder och den totala räckvidden är imponerande och blir högst relevant för taxi- och transportbilar. Bilarna får dessutom miljöbonus och en årlig skatt på 360 kronor, säger Oscar.
Den lineup som finns tillgänglig hos LEVC och så även hos Liljas är tre modeller: TX, TX Shuttle och VN5.
Anna Wansland (vice koncernchef Liljas), Marcus Rosenborg (LEVC) och Oscar Cullberg (vd Liljas Personbilar AB). Foto: Liljas/Mynewsdesk