Rapporten visar också att konventionella biodrivmedel svarar för nästan hela klimatgasreduktionen. 2019 stod biodrivmedel för 5,6 procent av drivmedlen på marknaden medan bara 0,01 procent var el i vägtrafiken. Biodrivmedlen gav alltså 500 gånger så stor klimatnytta som elbilar 2019.
Målet i Bränslekvalitetsdirektivet är att klimatpåverkan från drivmedel ska minska med 6 procent från 2010 till 2020. Det fanns också ett delmål på 4 procents minskning till 2017.
Bara Sverige och Finland hade 2019 nått upp över 2020-målet och de flesta EU-länder klarade inte delmålet 2017. Sverige ligger särklassigt högre än alla andra EU-länder, och Finland ligger på andra plats strax över målnivån.
Siffrorna från EU-kommissionen bekräftar att EU:s klimatpolitik på transportområdet är ett stort misslyckande, konstaterar Gustav Melin, vd i Svebio (se diagram i bild).
– Man lyckas inte ens nå upp till det mycket blygsamma målet 2020 på en minskad klimatpåverkan med 6 procent. Sverige har klarat nära 20 procent med en ordentlig satsning på biodrivmedel, säger han.
EU-kommissionen föreslår i Fit for 55-paketet att målet för 2030 ska vara 13 procent reducerad klimatpåverkan i transportsektorn. Det svenska målet är en reduktion med 70 procent.
EU-kommissionen bedriver en politik som begränsar användningen av biodrivmedel, särskilt från jordbruksgrödor och ensidigt gynnar elektrifiering och vätgas, anser Gustav Melin.
– Konsekvensen har hitintills blivit en ytterst liten klimatnytta och att hela unionen är kvar i samma beroende av importerade fossila bränslen som tidigare. Detta samtidigt som vi lägger ner åkermark i Europa. År 2019 stod fossila drivmedel för 94,4 procent av alla drivmedel i EU och det är en mycket långsam utveckling, avrundar han.