Sedan i maj har en lastbil med nytt utseende och funktion rullat på Göteborgs gator. Kanske inget en förbipasserande göteborgare lägger märke till men för Dachser Sweden är den nya investeringen ett steg framåt ur flera aspekter.
Tidigare har leveranser till centrala Göteborg skett med flera mindre distributionsbilar med plats för upp till åtta pallar. En liten bil kommer fram över allt men det mindre lastutrymmet resulterar i att fler bilar kör flera rundor på en och samma dag. Något som varken är effektivt eller snällt mot miljön.
Den nya lastbilen har plats för hela 18 pallar, precis som en standard lastbil. Men tack vare det specialdesignade skåpet kan höjden på lastbilen sänkas med en hel meter, vilket gör att lastbilen kommer in även i trängre utrymmen.
– Vi kör nu färre mil med färre bilar, då samma bil kan användas till flera leveranser. Det är till fördel både sett till ekonomin och miljön, säger Sören Landt Sivebäk, Operations Manager vid Dachser Swedens filial i Göteborg.
Leveranser som tidigare krävde 2-3 körningar genomförs nu med den nya lastbilen på en och samma runda. Och resultaten är tydliga, de första två månaderna efter att lastbilen togs i bruk fanns det inget behov av att sätta in en extra liten distributionsbil, vilket Dachser (och troligtvis fler transportörer) vanligtvis gör varje dag.
Att färre bilar kör i centrala Göteborg dessutom går hand i hand med minskade utsläpp är en stark fördel med den nya investeringen, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Logistikföretaget skriver att de ligger i täten i fråga om klimatskydd baserat på effektiv logistik och tekniska innovationer där målet för framtiden är en logistikbransch med utsläppssnål och utsläppsfri teknik. Med bland annat utsläppsfria leveranser i Köpenhamn och Oslo och biogaslastbilar i Helsingfors tar Dachser flera steg i rätt riktning.