När det nu för tiden pratas om ”lastbilsnyheter” förväntar sig sannolikt många att det ska handla om till exempel vätgas och elektrifiering i stort. Men det som Scania lyfter fram i sin lansering på webben i kväll (och i ett pressmeddelande nu på eftermiddagen) rör sig om deras förbränningsmotorer, som förvisso (så klart) kan drivas med till exempel HVO, men också med diesel.
– Det vi introducerar idag är inte bara de nya Super-drivlinorna utan ett avgörande initiativ för att stärka Scanias branschledande roll beträffande lösningar för hållbara transporter under resten av det här årtiondet, säger Alexander Vlaskamp, Executive Vice President, Chef för Sales & Marketing inom Scania.
– Vårt starka fokus på transporteffektivitet vägleder oss i skiftet mot en fossilfri värld, ett skifte som får ett avgörande bidrag tack vare våra nya drivlinor, tillägger han.
I det som Scania beskriver som ”den största Scanialanseringen sedan introduktionen av vårt nya program 2016” visar lastbilstillverkaren inte bara upp en ny motorplattform – Super – utan även tjänster och uppdateringar avsedda att konsolidera företagets position som den ledande tillverkaren av tunga premiumlastbilar.
– Vi ser en transportindustri under stark förändring där kundernas önskan om den
bästa driftsekonomin går hand-i-hand med kraven på hållbarhet, säger Alexander Vlaskamp.
Den nya motorplattformen Super för Euro 6-fordon har ett effektspann från 420 till 560 hk och Scania utlovar att drivlinan ger en bränslebesparing på upp till åtta procent för kunder inom fjärrtrafik.
Alla motorerna kan köras på HVO och två av dem finns i ett utförande för biodiesel RME. Fler versioner följer för marknader utanför Europa samt för biogasdrift. Introduktionen omfattar både växellådor och drivaxlar samt en ny mer flexibel chassilayout.
– Vi fortsätter på den inslagna vägen och erbjuder våra kunder en palett med hållbara lösningar, säger Alexander Vlaskamp.
– Andelen fordon som drivs med förnybara bränslen eller elektriskt ökar dramatiskt de kommande åren, men vi är alla fortfarande beroende av förbränningsmotorer för våra dagliga liv. Det är just därför Scanias Superbaserade lastbilar är så viktiga eftersom de bidrar till att minska de fossila utsläppen under resten av det här decenniet.
Givetvis återkommer vi i ett kommande nummer av tidningen Proffs med utförligare detaljer. Och då har vi dessutom provkört nyheterna.