Arbetet med att byta ut lysrören kommer att pågå under totalt åtta nätter, måndag till torsdag klockan 20.00-05.30, under vecka 48 och 49.
Först byts lysrören i det norra tunnelröret i riktning mot Danmark, och veckan därpå i riktning mot Sverige. Det innebär att all trafik kommer att ledas genom ett tunnelrör när arbetet håller på.
Armaturerna i Öresundstunneln installerades i samband med att förbindelsen färdigställdes år 1999–2000. Armaturerna är fortsatt välbehållna och kan därför hänga kvar, men kommer framöver att lysa upp med LED-lysrör vilket väntas ge en energibesparing på 9,6 MkWh under den elva år beräknade levnadstiden. Detta motsvarar förbrukning på hela förbindelsen i 1,5 år eller driften av 50 villor med värmepump i 11 år, skriver Øresundsbro Konsortiet i ett pressmeddelande.
Sedan 2009 är endast var sjätte lampa i tunneln tänd under natten och tre år senare började vartannat lysrör att släckas dagtid. Och så kommer det fortsätta för att behålla en låg energiförbrukning.
– Tunneln hade under de första åren en onödigt stark belysning, vilket bidrog till att det finns stora marginaler att inte hålla alla armaturer tända utan att äventyra säkerheten, säger anläggningsdirektör Bengt Hergart.