Föregående vecka kunde Helsingborgspolisen räkna in tre misstänkt otillåtna cabotage. Samtliga betalade förskottet efter att ha stått klampade några timmar.
Men så blev det inte under tisdagen den här veckan. Den bulgariske föraren försvann med sitt ekipage efter att klampen låsts upp natten mot torsdag.
– Nej, han lämnade helt enkelt platsen, förklarar bilinspektör Tommy Berg.
Efter flera samtal med den Danmarksbaserade speditören betalades förskottet på 40 000 kronor in idag, torsdag.
Under tisdagen togs ytterligare två ekipage in på kontrollplatsen. Även dessa körde på uppdrag av samma speditionsföretag. En av chaufförerna uppvisade ett körkort utan översättning.
Den andre hade ett förartillstånd som inte stämde överens med det aktuella transportföretagets tillstånd utan avsåg ett annat företag. Slutkört för de båda, med andra ord.
Åter till ämnet cabotage. Enligt vad tidningen Proffs erfar så anar många av landets poliser och bilinspektörer att det kan krävas längre handläggningstid i framtiden, efter att sanktionsavgiften ökas från dagens 40 000 kronor till 60 000 kronor.
En del menar att även om avsikten med avgiftshöjningen är god, kan den innebära att det sker på bekostnad av kontrollverksamhetens effektivitet. Det hinns med ett färre antal kontroller, med andra ord.
Det man från trafikpolishåll efterlyser (enligt dem vi har talat med) är att tidsgränsen för hur länge ett fordon får lov att stå fastlåst tas bort. Att smitningarna från betalningen kan öka är ingen utopi, menar några som Proffs har talat med.
Fotnot:
De sistnämnda slutsatserna som Proffs har summerat bygger på enskilda polisanställdas åsikter och ska alltså inte tolkas som Polismyndighetens officiella ställningstagande i frågan.
Speditören är inte misstänkt för något brott.
Klampades, klampades av - och stack utan att betala. Men pengarna kom idag, flera timmar efter att chauffören hade försvunnit med sitt ekipage.