Vi har tidigare berättat att Volvo Lastvagnar och DFDS samarbetar för att elektrifiera transporter i leverantörskedjan. Nu utökar DFDS antalet ellastbilar.
Roger Alm, vd för Volvo lastvagnar, säger att ordern återigen bevisar ett förtroende för samarbetet och den teknik man erbjuder.
– Vi är väldigt glada och stolta över att det så tydligt börjar bli en konkurrensfördel för transportörer att erbjuda eldrivna, hållbara transporter. Det är väldigt positivt för Volvo, för våra kunder och för miljön, säger han.
Leveranserna av lastbilarna till DFDS kommer påbörjas under det fjärde kvartalet 2022. De nya ellastbilarna ska användas för transporter i norra Europa.
– Gröna investeringar i den tunga transportindustrin är en förutsättning för att nå de utsläppsminskningar som behövs för DFDS, kunder och samhället. Vårt partnerskap med Volvo Lastvagnar gör att DFDS kan investera ytterligare i gröna transportlösningar, som redan är mycket efterfrågade bland kunderna. Vi hoppas att detta ökar efterfrågan på gröna infrastrukturlösningar över hela Europa, säger Niklas Andersson, Executive Vice President och Head of Logistics Division på DFDS.
Lastbilarna som är av modellen Volvo FM Electric, kan köras upp till 500 kilometer under ett arbetspass med en snabbladdning under exempelvis ett lunchstopp. Volvo FM Electric har en totalvikt på upp till 44 ton och kan laddas både över natten vid hemmadepån och via högeffektsladdning under dagen.
Volvo Lastvagnar började serietillverka ellastbilar 2019 som en av de första lastbilstillverkarna i världen. Produktprogrammet omfattar nu sex lastbilsmodeller, Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE, Volvo FL och Volvo VNR, som säljs i Nordamerika.
Av de eldrivna lastbilar (16 ton och tyngre) som registrerats i Europa hittills i år ,har Volvo Lastvagnar en marknadsandel på drygt 40 procent.