Den 27 oktober i år klampar och låser trafikpolisen i Gävleborg, region Mitt, in ett brittiskt ekipage som är såväl överlastat som behäftat med fordonsbrister samt har en obesiktigad färdskrivare. Överlasten ger en sanktionsavgift som möjliggör 36 timmars klampning, men fordonsbristerna renderar i en klampning utan tidsbegränsning fram tills att felen åtgärdas.
Föraren, som också äger fordonet, betalar sina böter, men resten säger han sig inte ha råd med. Senare kontaktar han polisen och säger att fordonsbristerna ska deras egen mekaniker reparera på plats. Mannen informeras om att fordonet inte får flyttas förrän sanktionsavgiften är betald även om klampen låses upp och då ska färdskrivaren också besiktigas.
– Vi möter upp dem och låser upp klampen för att de ska kunna reparera, men vi har inga resurser att stå kvar och övervaka reparationen och det vi befarade skulle ske, sker också. När vi senare kommer tillbaka är ekipaget borta, säger trafikpolis Finn Edlund.
En tid senare träffar Finn Edlund på mannen igen, då som passagerare i en annan lastbil. Edlund frågar varför de har försvunnit med bilen.
– Han säger att de flyttade den till en förvaringsplats för säsongen eftersom de ska använda den igen nästa år, säger Edlund som påminner mannen om att han fortfarande är skyldig sanktionsavgifterna.
Återigen säger mannen att han inte har råd att betala resten. Edlund konstaterar att man nu inte har fler åtgärder att vidta för att få in pengarna. Transportstyrelsen har meddelats och det blir istället upp till Transportstyrelsen att på något sätt, kanske via kronofogden i Storbritannien, kräva in pengarna av mannen.