Vi har tidigare berättat att Girteka etablerar sig i Polen där de tar över MAN:s bussfabrik i Poznan. Den nya terminalen i Robakov, Polen, är den största terminalsatsningen företaget hittills gjort. Robakovterminalen blir 17 gånger större än filialen i Poznan. Genom expansionen förbereder sig Girteka för de förändringar som kommer med EU:s mobilitetspaket under 2022, förklarar vd Edvardas Liachovičius för Eurotransport.
Redan nu är 2 000 fordon registrerade på den nya terminalen i Robakov och över 5 000 nya medarbetare ska anställas under loppet av 2022.
– Främst nya förare, men även tekniker och administrativ personal, särskilt ekonomi och personal”, säger Girtekas transportchef Mindaugas Paulauskas.
Girteka har för avsikt att investera minst fem miljoner euro här under de kommande fem åren för att komma närmare kunderna. Den nya transportbasen kommer att göra det möjligt att minska CO2-utsläppen eftersom tomkörningar skulle minska avsevärt på lång sikt.
– Den senaste fordonsflottan är utrustad med den senaste tekniken för att säkerställa både trafiksäkerhet och förarkomfort, gör det möjligt för vårt företag att ta ledningen på transportmarknaden, säger Paulaskas.
Den administrativa avdelningen kommer att ha minst 200 anställda. Förare och alla andra anställda får tillgång till en bank, en frisör, en läkarmottagning och andra faciliteter.
Först och främst är nästa steg att Girteka höjer transportpriserna.
– Även om det finns en enorm efterfrågan på transporttjänster, kämpar branschen fortfarande,
Medan världsekonomin har försökt anpassa sig till fluktuationer i efterfrågan på varor, har priserna på råvaror och därmed på olja fortsatt att stiga, säger.
Pandemin har också förvärrat förarbristen i Europa och Girteka har höjt lönerna flera gånger under 2021 för att förbli en konkurrenskraftig och attraktiv arbetsgivare, säger Liachovičius. Mobilitetspaketet ska förbättra förarnas arbetsvillkor även om det leder till högre fraktpriser. Girtekas 9 000 fordon sysselsätter 18 000 förare i tjugo länder.