Laura Michalska, Mathem, Matz Westberg, Renault, Kristoffer Bernström, Renault, Johan Gustavsson, Bilia och Staffan Löttiger, Mathem. Foto: Ryno Quantz. Laura Michalska, Mathem, Matz Westberg, Renault, Kristoffer Bernström, Renault, Johan Gustavsson, Bilia och Staffan Löttiger, Mathem. Foto: Ryno Quantz.

Mathem, Renault och Bilia i samarbete för framtidens fossilfria transporter

Renault och Mathem har inlett ett samarbete med ett tydligt mål – framtidens transporter ska vara fossilfria. I dagarna börjar Mathem köra ut leveranser med Renaults 100 procent eldrivna och specialbyggda lätta Master E-TECH Electric.

Elbilen är ett viktigt steg i e-handelsbolagets övergång till hållbara transporter. Innan Mathem valde Renault som, var knäckfrågan att separera de batterier som används för att ge energi åt bilens drift och de batterier som krävs för att driva skåpbilens kyl- och frysanläggning.

Det har Renault löst genom att placera solpaneler på bilens tak som ger kraft åt kyl- och frysanläggningen. En lösning som bibehåller både bilens räckvidd och livsmedlens kyl- och fryskedja.
– Renault antog Mathems utmaning och levererade en speciallösning – en bil som uppfyller deras krav på nollutsläpp och vikten av att hålla varorna kylda under leverans, säger Thomas Holm, Sverigechef på Renault Nordic AB.

För Mathem är det viktigt av flera skäl att på sikt gå över till elektrifierade transporter.
– Självklart vill vi framförallt arbeta för en hållbarare värld, men vi vill även visa våra kunder och medarbetare vart vi är på väg och att vi vill framåt. Många av våra kunder är väldigt miljömedvetna, de vill ha ekologiska produkter och kör själva elbil. Vårt mål är att hälften av vår lastbilsflotta ska vara elektrifierad till 2025, berättar Staffan Löttiger, utvecklingschef Operations Mathem.
Han understryker också vikten av att kunna hålla kyl- och fryskedjan i en verksamhet där bilarna har många korta stopp under ganska långa pass, ett krav som elbilen från Renault möter.

Mathem bygger just nu en ny logistikanläggning i Larsboda söder om Stockholm. När den automatiserade anläggningen invigs hösten 2022, kommer den till stor del att vara självförsörjande på förnybar el tack vare en egen solcellsanläggning som blir Stockholms största. Här kommer även Mathems framtida elbilar att laddas. För att uppnå målet att hälften av bilflottan ska vara elektrifierad till år 2025 är elbilsprojektet tillsammans med Renault mycket viktigt.

Om artikeln

Publicerad: 2021-12-03 09:23
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilia E-handel elbil Fossilfri Logistik Mathem Renault Tempererade Transporter Transport Varutransport