Centrum Pile ingår i den danska Aarsleff-koncernen och är Europas största tillverkare av pålar. Företaget satsar på hållbara och innovativa lösningar, exempelvis helautomatiserad produktion av armeringskorgar som gjuts in i betongpålarna, samt en jordvärmefunktion integrerad i betongpålarna.
Sedan 2008 har Centrum Pile sin svenska tillverkning i Kollanda norr om Göteborg, men våren 2022 inviger de en mindre anläggning i Akkafrakts lokaler i Dalby utanför Lund. Den nya anläggningen har en kapacitet på drygt 30 000 löpmeter per månad och skapar tio nya jobb i Dalby.
Betongpålarna ska levereras till södra Sverige och Öresundsregionen – ett långsiktigt uppdrag som Akkafrakt tilldelats.
– Den nya anläggningen är strategiskt placerad för att skapa effektivare transportflöden. Vi sparar in över 300 kilometer per leverans genom att våra kunder i Öresundsregionen får leveranser från Dalby istället för Kollanda, vilket gör stor skillnad för miljön, berättar Lars Gustafsson, vd och operativt ansvarig på Centrum Pile AB.
– Enligt våra beräkningar rör det sig om en bränslebesparing på över 240 000 liter och en koldioxidbesparing motsvarande 600 000 kilo koldioxidekvivalenter per år, tillägger han.
Samarbetsavtalet löper över 15 år, med ett initialt transportavtal de första fem första åren.
Akkafrakt utför transporter av material, pålar och ballast till och från fabriken. Huvudsakligen handlar det om specialtransporter, flödesoptimering samt in- och uttransporter. I framtiden finns det goda möjligheter att utveckla samarbetet med resurser inom anläggnings-, kran- och containertransporter.
– Det långsiktiga målet är att vi tillsammans ska skapa så stor miljönytta som möjligt. I det här fallet kommer produktionen att använda närproducerat material och ballast. Samarbetet ligger helt i linje med vår miljöcertifiering och medlemskapet i LFM30 – ett hållbarhetsinitiativ för att uppnå fossilfri verksamhet inom bygg- och anläggningsbranschen innan 2030, berättar Carl-Henrik Söderström, vd på Akkafrakt.
Akkafrakt har inlett arbetet med att förnya det gamla Siporex-området i Dalby genom långsiktiga samarbeten och hyresgäster som bidrar till utvecklingen av regionen. Målet är att transformera det gamla industriområdet till ett modernt transport- och logistikcenter med hjälp nytänkande av hållbara affärer.
– Vi är övertygade om att vårt samarbete gör nytta för industriområdet Dalby, som en gång i tiden var ett blomstrande näringscentrum. När Malmö och Lund växer ligger Dalby på optimalt läge, fortsätter Carl-Henrik Söderström.