I avtalet lade Schenker en deposition när de beställde 1 470 ellastbilar på 16 ton från Volta Trucks. Depositionen blir en avsiktsförklaring som senare omvandlas till en riktig order efter att Schenker utvärderat fordonen i testerna och anpassat depåer och terminaler. Testperioden löper under aprill till juni 2022. Tester utförs även i extrema klimat som exempelvis norra Finland och i Saharaöknen, skriver Dagens PS Motor.
Det blir dock inte i Sverige som lastbilarna kommer att rulla utan initialt i London och Paris och senare i Milano och Ruhrområdet. Hamburg liksom Rotterdam och Haag är också intressanta, säger Volta Trucks grundare och styrelseordförande Carl-Magnus Norden till TT.
Sverige får en ”känga” av Carl-Magnus Norden som lyfter att Paris beslutat om dieselförbud från och med 2024 och att både Frankrike och Tyskland erbjuder rejäla subventioner vid köp av eldrivna lastbilar.
Carl-Magnus Norden tycker att det i Sverige är ”mycket prat”, men inte mycket stöd till den här omställningen och tycker att Sverige borde kunna ligga mer i framkant.
Proffs har tidigare uppmärksammat Volta Trucks i två artiklar som ni kan finna här och här.