I NÄSTA NUMMER!
Per Sjöborg (t. hö.), tidigare fordonsingenjör på Svelast, tillsammans med Lennart Persson och deras omhuldade Kalmar Terminal. Per Sjöborg var den som fick uppdraget att ta fram ekipaget med dragbil och lösflak. Foto: Tommy Holl Per Sjöborg (t. hö.), tidigare fordonsingenjör på Svelast, tillsammans med Lennart Persson och deras omhuldade Kalmar Terminal. Per Sjöborg var den som fick uppdraget att ta fram ekipaget med dragbil och lösflak. Foto: Tommy Holl

AVDELNINGEN NOSTALGI:

Kalmar Terminal – snabb dragbil som aldrig fick byggas ”på riktigt”

Dörren till hytten satt mitt i fronten, i bakändan fanns en gaffeltruck. Lastbilen Kalmar Terminal, från SJ:s dotterbolag Svelast, var ett storstilat projekt som levde en kort tid för 50 år sedan. De högtflygande planerna kraschlandade dock och de två byggda prototyperna försvann. Men …

… ”år 2000 började jag fundera på vad det blivit av de två lastbilarna och började forska i saken. Jag hade en stor pärm med minnen och foton från de där åren. Jag kunde inte tänka mig att allt var borta, det var ju ett projekt där man lagt ner 130 miljoner kronor.”

Det säger Lennart Persson från Kil, tidigare fordonsingenjör på Svelast i Stockholm och den som fick hålla i tester och demonstrationer av lastbilen när det begav sig.

Men vart hade bilarna tagit vägen?
Svaret på den frågan samt en massa intressant läsning om Kalmar Terminal får du i månadens nummer av Proffs, som landar i brevlådorna den 28 januari. Reportaget är signerat Håkan Bjärsdal (text) och Tommy Holl (foto).

Prenumerera nu!

Foto: Tommy Holl

Om artikeln

Publicerad: 2022-01-20 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Kalmar Terminal Nästa nummer Nostalgi Svelast