Tack vare elmotorernas snabba respons kan kraften som genereras mellan däcken och vägen styras på ett ögonblick för att proaktivt förhindra hjulspinn.
Volvo förklarar att funktionen tydligt förbättrar accelerationen i hala förhållanden. Tester utförda med Volvo FH Electric på lågfriktionsyta med en lastad släpvagn visade 45 procents förbättring vid full acceleration.
– Förbättringen när man kör uppför en hal grusväg är verkligen imponerande. Jag tror att det här kommer att öka produktiviteten, inte minst för våra anläggningskunder, säger Anna Wrige Berling, Trafik- och produktsäkerhetschef på Volvo Lastvagnar.
Om hjulen börjar slira, möjliggör flera sensorer att fordonets styrsystem reagerar på vägytans förhållanden och använder fordonets elmotorer, tillsammans med andra styrenheter, på ett intelligent sätt för att hjälpa föraren att stanna kvar på vägen.
Den nya funktionen är också utformad för att minska risken för fällknivsverkan och överstyrning när man kör olastad.
– Med Active Grip Control ger vi våra förare ytterligare förbättrad förmåga att färdas över svåra vägar och terräng – även under de mest utmanande förhållandena. Det är en unik funktion som Volvokoncernen har skyddat med patent, förklarar Anna Wrige Berling.
Förbättringar kan också ses vid bromsning, då funktionen kan användas för kontrollerad bromsregenerering utan att gå in i ABS. Detta ökar effektiviteten, eftersom mer tid spenderas på regenerering, vilket möjliggör en smidigare bromsupplevelse.
Active Grip Control-funktionen kommer att finnas tillgänglig på de tunga Volvo FH Electric, Volvo FM Electric och Volvo FMX Electric, med användningsområden främst inom regionala transporter och anläggning. En version av funktionen kommer också att finnas tillgänglig på lastbilar som drivs med diesel eller flytande gas.