Elektrifieringen av tunga transporter tar fart även i Danmark och ellastbilar vinner mark i de större städerna med exempelvis elektriska renhållningsfordon. Svårare är det när det handlar om längre transporter.
Precis resten av samhället fokuserar Region Själland på den gröna omställningen. Det handlar om att minska CO2-utsläppen där det är möjligt.
– Med vår nya Scania plugin-hybrid, kör vi de första kilometrarna på den vägen, säger Lars Wolthers, logistikchef på RS Transport som ligger under under Region Sjællands avdelning för inköp, produktion och Logistik. Han är även ansvarig för inköpet av den nya Scanian.
Fordonet är utrustat med en konventionell, 5-cylindrig dieselmotor på 320 hk som kompletteras med en elmotor med kontinuerlig maxeffekt på 115 kW, (toppeffekt på 130 kW) motsvarande 156-176 hk.
Energin kommer från ett batteripaket bestående av tre Li-Ion-batterier med en sammanlagd kapacitet på 90 kW. Det ger en helelektrisk räckvidd på upp till 60 kilometer under normala driftförhållanden. Att fulladda tar maximalt fyra timmar.
Lastbilen är tänkt att gå på ren el i städerna och automatiskt gå över till diesel på de längre sträckorna utanför städerna.
– På det sättet får vi optimal räckvidd med tyst utsläppsfri körning i städerna och på de längre sträckorna kan fordonet köras på HVO som har 90 procent lägre CO2-utsläpp än traditionell diesel, säger Lars Wolthers.