Vi har nyligen berättat om en brittisk undersökning som ger vid handen att e-handeln har ökat massivt i Storbritannien. Sverige är inget undantag. Men i proportion till ökningen har även kundernas krav på leveranser ökat. Frågan är hur viktigt klimatsmarta transporter är kunder som handlar på internet faktiskt är. Icke desto mindre är det viktigt att kunderna får en greppar översyn av alternativen som ges.
För att kunna öka takten i klimatomställning måste alla delar av samhället minska sina utsläpp.
– Den växande e-handeln med leveranser av paket till fler platser och alltfler returer riskerar bidra till många nödiga transporter. För att också e-handeln ska kunna ställa om måste det bli enklare för oss konsumenter att välja hållbara leveranser, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Konsumenter kan påverka hur hållbart godstransporterna sker genom sina val av leveransalternativ vid e-handelsköp, men det kan vara svårt att bedöma klimatpåverkan från olika leveransalternativ, delvis eftersom e-handlarna tillhandahåller begränsad information om klimatpåverkan vid transporter.
Trafikanalys ska med hjälp av Konsumentverket, föreslå konkreta åtgärder för att stödja konsumenter till mer hållbara leveransval vid e-handelsköp. Trafikanalys ska om möjligt även lämna förslag till åtgärder för att minska klimatpåverkan från transporter som genereras av e-handeln. Vidare ska Trafikanalys beskriva hur de transporter som genereras av e-handeln har utvecklats.