Tankesmedjans åsikter är kraftfulla och framhåller att många olyckor hade kunnat undvikas med en seriös vinterväghållning. Man konstaterar att inte ens europavägarna håller måttet och att Trafikverkets uppmaningar om att ”köra sakta och hålla avstånd”, inte är tillräckligt utan istället visar på en nonchalans som inte kan slätas över.
Raka besked om vilka ambitioner man har för vinterväghållningen avkrävs Trafikverket jämte garantier på att leva upp till detta.
Med tanke på Tankesmedjans skarpa kritik, ber vi Trafikverket bemöta texten och man inleder med att konstaterar att vädret har växlat mycket vilket gjort halkbekämpningen mer utmanande i och med att saltet försvinner snabbare.
– Angående olycksstatistiken har vi, utan att ha fått in alla vägrapporter ännu, hittills egentligen sett en i förhållande till trafikvolymen lugnare jul- nyårsstatistik för allvarliga olyckor, säger Trafikverket.
Trafikvolymen har legat i nivå med 2019, det vill säga före pandemin, och tidvis större.
Statistiken kommer att sättas ihop av Transportstyrelsen för perioden 20/12 till cirka 12/1 varför Trafikverket ännu inte har olycksstatistiken för jul och nyårshelgerna klar för att se om det uppstått fler olyckor. Inte heller har uppföljningen av de fordon som arbetar med halkbekämpning pekat på utebliven halkbekämpning.
– Snarare verkar det vara färre olyckor, men det är en preliminär bedömning tills statistiken för allvarliga olyckor är klar. Det som däremot de senaste åren blivit allt tydligare är de snabba väder/temperaturomslagen kring 0-punkten som kommit att göra det mer utmanande för vägtrafiken, säger Trafikverket.
Trafikverket finner det svårt att bemöta Tankesmedjans text. Bengt Olsson som är presschef på Trafikverket, kan inte hålla med om den bild Tankesmedjan ger av vinterväghållningen.
– Vad jag kan förstå grundar sig texten på vad nyhetsmedia har rapporterat. I och med att jag varit den som har haft den dialogen, kan jag inte ställa mig bakom en kaos- eller katastrofbild, utan ser snarare ett intresse hos media för vintertrafik för att kunna leverera sina jobb, något vi ser mycket positivt på då det hjälper till att nå nollvisionens mål med färre omkomna/svårt skadade, säger Bengt Olsson.
För att kunna dra slutsatser, menar Bengt Olsson att varje enskild olycka måste analyseras för att finna grundorsaken till varje olycka så att man kan vidta rätt åtgärder där det är möjligt.
– Oavsett orsak är varje allvarlig olycka en för mycket, avrundar han.