De har många fasta rutter med relativt korta transporter mellan hamndepåer och industrier.
– Som längst handlar det om lite drygt tio mil enkel väg, och bilarna går alltid med fullt lass. Vi kan ladda batteriet i samband med att vi lastar och lossar, säger Magnus Sundström, vd på Wibax Logistics.
Helena Hedman, som är lastbilschaufför på Wibax Logistics och har provkört det nya fordonet.
– Vi har testkört med tom trailer i 29 minusgrader. Det gick bra, men visst märkte vi en viss ökning av elförbrukningen jämfört med när man kör i mildare temperaturer. Men den ska ju gå på fasta körningar med laddare på båda hållen, och där den ändå måste stå stilla ungefär en timme vid lastning och lossning. Så med snabbladdare är det inga problem i det här fallet, säger hon.
Även Magnus Sundström räknar med att vinterförhållandena kommer att kunna hanteras.
– Kylan påverkar säkert i någon mån, det får vi ser när vi kommer i gång i full drift. Men vi har som sagt testkört i väldigt låga temperaturer, och det klarade bilen. Och den mängd energi som går åt till att värma kupén ska vara i stort sett samma i en lastbil som i en personbil. Vilket gör att den relativa påverkan mot batteristorleken blir mindre, säger han.