Dagen börjar med att en polsk lastbil kontrolleras och till en början finns inget att anmärka på, men det ändrar sig snabbt när man upptäcker att växellådsgivarens, den så kallade kitasgivaren, plombnummer inte överensstämmer med numret som anges på installationsskylten.
– Färdskrivaren tillhör kategorin ”smarta” färdskrivare vilka vi inte har några mätvärden på och då är det mycket svårt att hitta tecken på manipulation, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Även de när analyserar färdskrivardatan ser man inga tecken på manipulation.
Bakom att den polska verkstaden har monterat en plomb som inte stämmer överens med installationskylten finns rimligtvis en anledning, men den får lämnas ouppklarad.
– Vi har endast befogenhet att kräva en ny färdskrivarbesiktning på en svensk verkstad, vilket vi också gör och eftersom det inte kunde ske förrän dagen efter, får dragbilen ställa av trailern och övernatta i Västerås med en klamp, säger Roger Ogemar
Därefter vinkas två ekipage in nästan samtidigt och båda landar i otillåtna cabotage. Det ena är ett estländskt ekipage som vanligtvis transporterar fisk från Nordnorge.
– Den här gången har de hittat på andra saker som varken förare eller åkeri kan uppvisa fullständig dokumentation på och då slutar det i en sanktionsavgift på 60 000 kronor, säger Ogemar.
Åkeriet vill först inte förstå att dokumentationen saknas, än mindre betala, men efter lönlösa förhandlingar ska åkeriet diskutera med ledningen om man kanske ändå ska betala, något de gör under förmiddagen dagen efter.
Det andra ekipaget är rumänskt och lastat med 24 ton dåligt säkrade stålämnen. Det saknas även dokument på en inkommande internationell last som behövs för att få använda undantaget cabotagetransport. Till en början hävdar föraren att han inte har kört cabotage, men när färdskrivaren visar något annat, kommer slutligen två nationella fraktsedlar fram.
– Vid kontakt med åkeriet mailbombade de oss med friserade fraktsedlar och annan dokumentation som till slut visar sig ställa till det ännu mer för åkeriet eftersom vägavgiften är obetald, säger Ogemar.
Ärendet renderar förarbot om 4 200 kronor och en sanktionsavgift till företaget på 60 000 kronor. Eftersom betalningen dröjer, klampas ekipaget tills pengarna morgonen den 19 januari sätts in.
Det polska ekipaget besiktar färdskrivaren dagen efter och kan sedan rulla vidare, men den polska verkstaden agerande leder till att ärendet går vidare till SWEDAC.
Att kontrollera ett tungt yrkestrafikfordon är tidskrävande, inte minst när det är utländska sådana.
– Ibland känner man sig väldigt otillräcklig när man vet att det troligen passerar många andra fuskare på vägen utanför när man sitter och ”tjafsar” med åkerier som gör allt för att slippa betala, avrundar Roger Ogemar.
Ofrivilliga parkeringar på kontrollplats Karleby är kostsamma.