JPGS Kaross AB har skrivit avtal med Martin & Servera som innebär att skåptillverkaren i Skummeslövsstrand i södra Halland ska leverera 20 nya FNA – och FRC-certifierade skåp till restauranggrossisten.
– Jag är otroligt glad och stolt över att Martin & Servera har valt oss och våra produkter, säger JPGS vd Glenn Sjö.
JPGS levererar årligen ut omkring 300 enheter som monterats på alla typer av lastfordon. Och Glenn ser ljust på framtiden.
– Just nu är vi inne i en anställningsprocess där vi rekryterar ytterligare ett tiotal nya medarbetare, förklarar han.
Det innebär att företaget inom kort kommer att sysselsätta cirka 40 personer.
Fordonen som Martin & Servera nu vill ha JPGS-skåp på omfattar både lastbilar och släpfordon. Lastbilarna är, inte helt oväntat, fossilfria.
– Det handlar om tre helelektriska Volvo och en Scania samt tio gasdrivna Scanialastbilar. Vi kommer även att bygga sju släpvagnar, berättar Glenn.
För ändamålet har JPGS i nära samarbete med Martin & Servera konstruerat ett helt kundanpassat skåp. Glenn förklarar att man har tillsammans med beställaren haft stort fokus på chauffören för att göra ett så ergonomivänligt skåp som möjligt.
– Det handlar bland annat om att lätt kunna förflytta och hänga undan mellanväggar i tak inuti skåpet, moment som assisteras med hjälp av lyftkolvar, berättar Glenn Sjö.
Glenn berättar att JPGS har fulla orderböcker och att man investerar rejält för att optimera produktionen i sina befintliga lokaler.
– Cirka 10 miljoner kronor har vi investerat. Till exempel har vi köpt en femaxlig CNC-fräs som förbereder alla färdigproducerade paneler inför montering. Detta sker efter CAD-ritningar.
Man har även köpt en lite mindre CNC-fräs som förbereder material inför limningsprocessen.
– Vi har också köpt in en limrobot som innebär att vi kommer att kunna fördubbla produktionstakten på paneltillverkningen. Vi har därmed Sveriges modernaste paneltillverkning, tillägger Glenn Sjö.
Genom investeringarna ökar man alltså produktionstakten på den fabriksyta som man har idag. Men hur lång tid kommer det att ta innan ni har växt ur era lokaler?
– Vi har plats att bygga fler lokaler. Vi var tidigt ute med att köpa upp marken runtomkring vår fastighet, säger Glenn, som därmed inte ser att företaget skulle behöva flytta verksamheten för den sakens skull. Vi har en trogen och kunnig personal som är värdefull för företaget, vi vill bygga vårt företag på orten och skapa arbetstillfälle för dem som bor här.
Som vi nämnde ovan består ordern från Martin & Servera enbart av fossilfria lastbilar. Och det är något som Glenn Sjö och hans medarbetare har vant sig vid.
– Vi ser snart inte längre några dieseldrivna på tunga lastbilar hos oss. På lätta sidan har däremot eldriften inte slagit igenom på samma sätt eftersom de blir för tunga. Vilket i sin tur går ut över lastkapaciteten. Men utvecklingen går i rasande fart så det är en tidsfråga innan detta ändras, avslutar Glenn Sjö.