I måndags förra veckan stoppar trafikpolisen i Göteborg ett bulgariskt dragbilsekipage för rutinkontroll. Det visar sig att dragbilen har varit föremål för trafikpolisens kontroll tidigare.
– Det fanns brister som inte hade åtgärdats sedan den förra kontrollen för cirka ett år sedan, berättar trafikpolis Kjell Andersson och nämner bristfälliga bromsar som ett exempel.
Vidare har föraren inte köpt någon vägvinjett och inte heller hade han bilbältet på sig.
– Det hade han dragit bakom ryggen, förklarar Kjell.
Dessutom konstateras det att vägavgiften är obetald och att chauffören hade kört för fort.
– Totalt blev det böter på 5 000 kronor.
Under kör- och vilotidskontrollen framgår det att föraren har hållit sin ordinarie veckovila i Sverige.
– Han hade tillbringat den i lastbilshytten och därför blev det ytterligare 20 000 kronor i sanktionsavgift, berättar Kjell Andersson.
Föraren hade lastat i Varberg och var på väg till Göteborgs hamn, port 6, när han blev stoppad.
– Godset skulle skeppas ut för vidare färd mot Belgien. Men eftersom böter och sanktionsavgift inte kunde betalas så tog vi ett beslut om att klampa ekipaget. Vi tog dessutom hand om frakthandlingarna, säger Kjell.
Dagen därpå beger sig Kjell och hans kollegor tillbaka till platsen där man klampat ekipaget. Men synen som möter dem var inte riktigt densamma som när man lämnade platsen kvällen innan.
– Dragbilen stod kvar med trailern var borta. Hur man nu har lyckats med det, funderar Kjell Andersson.
På något sätt har man kunnat koppla loss trailern och baxat den baklänges så att den kunde kopplas på en annan dragbil.
– Vi hade ställt upp ekipaget vid nya ID-kontrollen. Tyvärr fanns det ingen kameraövervakning just på den platsen så vi kan så här i efterhand inte göra så mycket mer åt det hela, förklarar Kjell.
Trots att speditören som dessutom äger den nu försvunna trailern kontaktades, har man i skrivande stund (drygt en vecka senare) fortfarande inte fått betalt för böter och sanktionsavgift. Och polisen har inga större förhoppningar om att pengarna ska betalas.
– Det ser mörkt ut, konstaterar Kjell Andersson kort.