P4 Väst rapporterar att polisen i Västsverige ofta prioriterar annat före inkomna rattfyllerilarm. Det sker varje vecka, enligt de 50-tal intervjuer som radiokanalen har gjort med poliser i regionen.
Tillgänglig statistik visar att nästan hälften av larmen hamnar långt ner på prioriteringslistan.
MHF tycker att det är skrämmande att ett brott som innebär omedelbar livsfara i trafiken inte tas på större allvar. Dessutom kan det här leda till att folk slutar att tipsa polisen om pågående rattfylleribrott, skriver MHF i ett pressmeddelande.
Pågående rattfylleri ska naturligtvis ha högsta prioritet i polisarbetet. En berusad förare måste ses som ett omedelbart hot mot medborgarnas liv och hälsa. Den som larmar polisen om ett pågående rattfylleribrott ska kunna lita på att det leder till omedelbara insatser. Men hur ser det ut runt om i landet? Finns problemet bara i Västsverige? Knappast, menar MHF.
Polisens internrevision har i en rapport från mars 2021 kritiserat, att det saknas nationell statistik som visar andelen och antalet prio 1 och prio 2-larm som skrivs av med resursbrist. Rikspolischefen har därefter, med anledning av kritiken, gett uppdrag till polisregionerna att ta fram dessa siffror, skriver MHF.
Vidare menar man att det idag är alltför vanligt att personer som larmar polisen efter att ha sett kraftigt berusade förare få beskedet att det inte kan skickas ut en patrull. Många ringer till MHF och vittnar om sina erfarenheter av detta problem. En följd av problemet kan bli att allmänheten slutar att larma och tipsa polisen om pågående allvarliga trafikbrott, menar MHF.
MHF kräver att rattfylleribrotten tas på större allvar av Polisen och att inkomna larm om rattfylleri leder till omedelbar åtgärd. Ingen ska behöva dö i trafiken på grund av nedprioriterade larm.