Undersökningen visar också att 62 procent av konsumenterna förväntar sig att erbjudas leverans dagen efter. Det är 44 procent fler än 2020. 55 procent vill ha tvåtimmarsledtider vilket är en ökning med 44 procent från 2020.
ParcelHeros chef för konsumentforskning, David Jinks, säger att undersökningen visar att kunder i allt högre grad vill att butiker ska erbjuda samma leveransalternativ som Amazon Prime. Näthandlare har dramatiskt förändrat sina förväntningar som lett till en drastisk höjning av näthandlares förväntningar. Före pandemin var de utgjorde de flesta nätköpen av så kallat ”icke-nödvändiga” produkter som exempelvis underhållningsprodukter och elektronik. De ökade förväntningarna står i proportion till den ökade näthandeln.
David Jinks fortsätter med att konstatera att idag vill konsumenter få alla sina inköp, exempelvis lyxvaror och hushållsartiklar, levererade samma dag.
Problemet han ser är att för de flesta återförsäljare är leveranser samma dag mycket dyrare att utföra än leveranser dagen efter.
– Även om 64 procent av kunderna sade att de är villiga att betala mer för leveranser samma dag, är det osannolikt att detta skulle täcka förskottskostnaden av de enorma förändringar som behövs i leveranskedjor och distributionscenter, säger David Jinks.
Jinks varnar för att den växande efterfrågan på leveranser samma dag inte bara driver upp trängsel och utsläpp, utan även kan hota mindre återförsäljare som inte har resurserna att få tillgång till ett nationellt leveransnätverk.
Han tillade att ”leveransboomen” samma dag pressar återförsäljarnas lagerhanteringssystem (WMS) som har utformats för att hantera leveranser från två veckor till nästa dag och driver därmed upp kostnaderna.
– WMS-system samla beställningar i grupper och hantera dem i omgångar, perfekt för att behandla beställningar över natten. Däremot ger beställningar samma dag bara ett fönster på en eller två timmar. Ordergrupperna måste minskas och ha med mindre orderpooler. Plocken kan inte grupperas och optimeras på samma sätt som de kan för leverans nästa dag, vilket innebär högre kostnader per enhet, säger David Jinks.
För att göra levererans samma dag ekonomiskt lönsamt, måste företagen ha stora och konsekventa volymer av dagliga beställningar inom en rimlig radie från deras distributionsnav.
– Att låta skåpbilar åka mil för att leverera bara en eller två varor till ett visst område är inte lönsamt. För många återförsäljare betyder det att det är omöjligt att klara sina beställningar, säger han vidare.
Han tillade att efterfrågan på leverans samma dag driver på konsolidering vilket är en av anledningarna till att leveransjätten DPD förra veckan slutförde övertagandet av kurirnätverket CitySprint som specialiserar sig på samma dag-tjänster.
– DPD säger att leverans samma dag är ett av de snabbast växande segmenten på logistikmarknaden och affären de gjort gör det möjligt för dem att erbjuda en rad nya leveransalternativ, avrundar David Jinks i Motor Transport.