Beslutet kommer den 21 januari och skälet är att enligt artikel 3 i förordning (EG) nr 1071/2009 ska företag som bedriver yrkesmässig trafik bland annat uppfylla krav på gott anseende. Enligt 2 kap. 4 § yrkestrafiklagen (2012:210, YTL) ska vid prövningen av detta krav beaktas bland annat laglydnad, viljan och förmågan att fullgöra skyldigheter mot det allmänna och andra omständigheter av betydelse.
Trafikansvarig på Swekol i Sverige (tidigare JP Partner Logistics AB) som är Malmöbaserat, har varit John Eriksson som i vart fall mellan 16 juni till 22 oktober 2021 äger samtliga aktier i bolaget. Mellan den 20 september 2021 och den 22 oktober 2021 är Toni Radoslavov Paskalev ensam styrelseledamot och firmatecknare i företaget.
Radoslavov Paskalev ansökte den 11 januari 2021 om trafiktillstånd, men fick avslag och förklarades den 9 juli 2021 olämplig att bedriva yrkesmässig trafik till och med den 8 januari 2022 på grund av att han bland annat den 15 december 2020 stoppades vid en vägkontroll av polis då det uppdagades att fordonet TRP001 saknade yrkestrafiktillstånd och han rapporterades misstänkt för olaga yrkesmässig trafik.
Företaget (Swekol i Sverige) har, trots Transportstyrelsens beslut om olämplighetsförklaringen, satt in Toni Radoslavov Paskalev som styrelseledamot och firmatecknare. Enligt bolagets stämmoprotokoll daterat den 12 december 2021 äger Radoslavov Paskalev samtliga 500 aktier i bolaget.
Under pågående olämplighetstid har Radoslavov Paskalev sammanfattningsvis först gått in som styrelseledamot och därefter övertagit samtliga aktier i bolaget. Han har även under olämplighetstiden haft sina egna fordon anmälda i yrkesmässig trafik på företagets tillstånd och ska därför omfattas av prövningen för tillståndet.
Företaget har tolv fordon anmälda på yrkestrafiktillståndet. Samtliga fordonsanmälningar har gjorts personligen av trafikansvarige John Eriksson. Fem fordon ägs av Swekol i Sverige varav två av trafikansvarig John Eriksson. Ett fordon ägs av ett annat företag och fyra fordon ägs av Ilja Dimitrov.
Företaget beviljades yrkestrafiktillstånd den 16 augusti 2017. Från det att företaget fick sitt tillstånd och fram till den 7 oktober 2021 har utöver de fordon som finns registrerade på tillståndet, 73 fordonsregistreringar gjorts. Det är både företag, privatpersoner samt uthyrare som ägt fordonen. Bland dessa ägare finns Toni Radoslavov Paskalev och Ilja Dimitrov som båda tidigare förklarats olämpliga av Transportstyrelsen.
Listan av beslut från Transportstyrelsen om att påföra sanktionsavgifter på företaget är lång och växande. Det handlar mest om överträdelser av bestämmelser om färdskrivare, men även om föraröverträdelser varav flera är av graden ”mycket allvarlig”. Förutom föraröverträdelser, finns det även frågetecken kring sju svenskregistrerade fordon som används på nyttjanderättsavtal.
Sammanfattningsvis anser Transportstyrelsen att Swekol i Sverige AB lånar ut sitt trafiktillstånd via trafikansvarig John Eriksson. Företaget har tidigare haft fordon registrerat på sitt trafiktillstånd som tillhört Ilja Dimitrov vilken tidigare förklarats olämplig att bedriva yrkesmässig trafik.
Företagets upplåtande av tillståndet har i vissa fall medfört att andra företag undgått tillståndsprövningen för att bedriva yrkesmässig trafik. Detta tyder på att de lånar ut och upplåter sitt trafiktillstånd till andra. Omfattningen av verksamheten har varit betydande och gjorts systematiskt och uppsåtligen av företaget.
Företaget har ådragit sig flera sanktionsbeslut gällande förarnas kör-och vilotider samt installation och användning av registreringsutrustning. Den senaste överträdelsen som gav en sanktionsavgift om 220 500 kronor, men som sattes ned till 109 775 kronor med anledning av företagets årsomsättning, har överklagats. Dock har fordonen varit anmälda på företagets tillstånd under hela kontrollperioden och företaget har ansvar för samtliga fordon och förare som utför transporter i företagets regi.
Transportstyrelsen ser allvarligt på dessa uppgifter då det visar att företaget och trafikansvarig ej har kontroll företagets transportverksamhet och visar att fordonen har anmälts på tillståndet i syfte att upplåta och låna ut tillståndet till andra parter.
Den som i detta fallet har det övergripande ansvaret är trafikansvarig John Eriksson som nu olämpligförklarats med omedelbar verkan i fem år till och med den 20 januari 2027.
Beslutet kan överklagas inom tre veckor, men även om så sker, är beslutet giltigt med omedelbar verkan.
Transportstyrelsen lovordar polisen i Malmö som arbetade hårt med detta fall.