ETF noterar att reformerna syftar till att förbättra förarnas arbetsvillkor, något de anser att containerhotellen inte uppfyller. ”Hur kan vi uppnå rättvisa arbetsvillkor inom vägtransporter om företag väljer att ha förare sovandes i containrar som knappt är större än deras lastbilar ?”, frågar sig Cristina Tilling, ETF:s chef för landtransporter.
Containerhotellen omintetgör också EU:s försök att åtgärda EU:s förarbrist som har sin grund i en ”brist på anständiga jobb”, sade Tilling. Man oroar sig för att det trånga boendet kommer att undergräva förarnas rätt att regelbundet återvända hem.
Mikrohotellföretaget Roatel håller inte med och säger att syftet är helt tvärtom. Man gör det för att hjälpa förare, berättar Christian Theisen, företagets medgrundare och verkställande direktör. Han noterar också att ingen annan ännu har löst frågan om förarboende och hävdar att lägenheterna är säkra, lyxiga och välskötta.
Christian Theisen tillägger också att Roatel måste följa samma licens- och byggprocedurer som vanliga hotell. ”I vår uppfattning spelar det ingen roll om det är byggt av sten eller trä eller stål”, avrundar han.