Foto: Trygg-Hansa Foto: Trygg-Hansa

Trygg-Hansas app ska ge färre och kortare avbrott i transportbranschen

Trygg-Hansa och Cloudplanning BPL AB inleder ett samarbete som ger försäkringsbolagets yrkestrafikkunder tillgång till Skadestop+, en skräddarsydd app för skaderapportering via mobilen direkt vid olycksplatsen.
Med molnbaserad skadehantering gör appen det möjligt för transportbolagen att samla in och analysera skadestatistik, något som enligt Trygg Hansa på sikt bidrar till färre olyckor, sänkta bränslekostnader och mindre administration.

Den samlade skadestatistiken i Skadestop+ ökar enligt Trygg-Hansa medvetenheten i hela organisationen om såväl stora försäkringsskador som skador som understiger självrisk, vilket gör det lättare att tillämpa rätt åtgärder som till exempel sänkt hastighet i syfte att minska olycksrisken.
– Testpiloter med utvalda transportföretag visar att skadesystemet bidrar till både kortare avbrott i samband med skadetillfället och färre fordonsskador, något som ökar tryggheten och ger våra kunder bättre möjligheter att förebygga skador, säger Thomas Smedäng, yrkestrafikspecialist på Trygg-Hansa.

– Att Trygg-Hansa väljer oss, ett förhållandevis nystartat norrländskt Saas-bolag som leverantör är givetvis väldigt roligt men också en tydlig signal om att vi tänkt rätt när vi kraftsamlat på att digitalisera transportbranschen, säger Cloudplannings affärschef Johan Sundberg.

Efter kontroll och eventuell komplettering av transportföretagets skadehanterare skickas skadan till Trygg-Hansa för reglering. Skadeanteringen via appen minskar administrationen för kunderna och möjliggör även att ersättning kan betalas ut snabbare, skriver Trygg-Hansa i ett pressmeddelande.

Initialt erbjuds större åkerier och bussbolag som är försäkrade i Trygg-Hansa Skadestop+. Avtalet mellan Trygg-Hansa och Cloudplanning är i första hand ettårigt med option om förlängning.

Om artikeln

Publicerad: 2022-01-20 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cloudplanning BPL It Skadestop+ Trygg Hansa