Vi har skrivit två artiklar om att det finns såväl brister och frågetecken kring hur budfirmor som levererar exempelvis beställd mat, bedriver sina verksamheter. I den artikeln ställer vi frågor till Foodora och Hemkört&Klart/Onvision. Foodora ville inte svara på frågorna medan Hemkört&Klart gjorde det.
Hemkört&Klart säger då att de har frågat Transportstyrelsen om affärsidén följer regelverket, men att de inte får något tydligt svar. Detta föranleder oss att ta kontakt med Transportstyrelsen och när vi gör det, bifogar vi länkarna till båda artiklarna vi skrivit om de båda budfirmorna.
Stämmer det att Hemkört&Klart fått klartecken från er för sin verksamhet? Upplägget som Hemkört&Klart har, ryms det inom regelverket för vad som betraktas som ”eget gods”?
– Vi svarar aldrig ja eller nej på den typen av frågor. Det är inte Transportstyrelsens sak att avgöra om ett företag är tillståndspliktigt eller inte. Det är upp till rättsväsendet att avgöra. Vid en ansökan prövar vi därför bara om den sökanden uppfyller de krav som ställs för att få ett tillstånd. Det är också därför vi endast ger generella svar på frågor om tillstånd krävs eller inte, svarar Transportstyrelsen.
Huruvida Hemkört&Klarts upplägg ryms inom regelverket för transport av ”eget gods”, är alltså en fråga rättsväsendet måste ta ställning till. Samtidigt har ett ärende om just detta av åklagaren i slutet av 2021 lagts ner. Hur ser Transportstyrelsen på det?
– Vi anser att det är olyckligt att det tidigare ärendet lagts ner. Vi välkomnar en rättslig prövning av frågan. Transportstyrelsen tillsynar inte företag som saknar tillstånd för yrkesmässig trafik. Rättsväsendet får avgöra frågan om det är olaga yrkesmässig trafik eller ej, avrundar Transportstyrelsen.
Alltså kan Transportstyrelsen inte ge ett tydligt svar på vad som gäller om inte ett fall prövas rättsligt och eftersom företaget tills dess kan fortsätta med sina transporter, kommer vi förr eller senare att få en rättslig prövning som bringar klarhet i vad som är ”eget gods”.
Foodoras såväl som Hemkört&Klarts förare har inte alltid en vilotidsbok med sig som de fyller i. Det kan kosta föraren 3 000 kronor i böter. Även företaget/trafikansvarig kan få böter om vilotidsbok saknas är är felaktigt ifylld.
I Foodoras fall där förare med sina privata fordon kör leveranser som de får genom att de har ett konto hos Foodora som de loggar in på, kör på trafiktillstånd som innehas av DH Logistics som Foodora är moderbolag till. Här har man nu mer än en gång problem med att andra personer med andra fordon får tillgång till ett konto.
Efter våra artiklar där vi berättar om att en förare påkommits med att köra på en annans konto, har det nu skett igen. I Västerås påkoms förra veckan ännu en Foodoratransport som körs av fel person och fordon.
– I och med att de loggar in med en annans identitet och fordon, hamnar inte deras eget fordon på ett trafiktillstånd och då kan det bli olaga yrkesmässig trafik och i förlängningen kan man anta att det dessutom är en svartkörning, avrundar bilinspektör Jonas Nordin, Västerås yrkestrafikgrupp.
Olaga yrkesmässig trafik kan det inte bli för Foodora eftersom de innehar trafiktillstånd.
Vi har återigen kontaktat Foodoras presstjänst och ställt frågor om händelsen, men något svar kommer inte innan vi publicerar artikeln.