Den 17 januari stoppade trafikpolisen i Göteborg ett bulgariskt dragbilsekipage för rutinkontroll. Det visade sig att dragbilen hade varit föremål för trafikpolisens kontroll tidigare.
Polisen berättar att det fanns brister på dragbilen som inte hade åtgärdats sedan den förra kontrollen för cirka ett år sedan. Föraren hade inte heller köpt någon vägvinjett och bilbältet hade han inte på sig.
Dessutom konstateras det att vägavgiften är obetald, att chauffören hade kört för fort och att han hållit sin ordinarie veckovila i lastbilen.
Totalt skulle 25 000 kronor betalas och i väntan på betalning klampades ekipaget, 20 000 i sanktionsavgift och 5 000 i böter.
Men dagen därpå när polisen återvänder till platsen där ekipaget ställts upp konstaterar de att man på något sätt har lyckats koppla loss trailern från dragbilen. Trailern var borta liksom föraren. Och än i dag har skulden inte reglerats.
Tisdagen den 15 februari råkade en annan dragbil från samma bulgariska åkeri dyka upp på kontrollplatsen i Göteborg.
– Mina kollegor vinkade in ett ekipage som visade sig tillhöra samma bulgariska åkeri, förklarar trafikpolis Kjell Andersson.
Även den här dragbilen hade en uppsjö brister.
– Det som verkligen lyste i våra ögon var att korden var synlig runt hela det ena framdäcket.
Luftläckage, oljeläckage, dörrlås ur funktion samt lampor som inte fungerade är några exempel ur besiktningsprotokollet som upprättades.
– Föraren fick bland annat böter för kör- och vilotidsbrott och för att inte ha medfört YKB, för att bara nämna något, berättar Kjell.
Åkeriet misstänks den här gången dessutom för att ha kört otillåtet cabotage.
– Det var inte många rätt på transportdokumenten, konstaterar Kjell Andersson kort.
Åkeriet stod med andra ord inför ett nytt krav. Den här gången skulle företaget betala sammanlagt 66 250 kronor, varav 6 250 utgör böter.
Kan man kräva in även ”januaripengarna” den här gången?
– Jag har frågat Transportstyrelsen men att driva in sanktionsavgifter för andra ärenden kan man tydligen inte göra, förklarar Kjell.
Åkeriet verkade dock inte helt oävna att göra rätt för sig. Men de ville göra en deal med polisen.
– De erbjöd oss att behålla dragbilen som betalning, berättar Kjell Andersson och skrattar.
Eftersom åkeriet inte har betalat, klampades dragbilen. Men efter 36 timmar låstes den upp igen. Det stod däremot inte på länge förrän klampen återigen låstes fast.
– Vi separerade dragbilen från trailern och beslutade sedan om att klampa dragbilen på nytt med stöd av fordonslagen, grundat på det dåliga däcket. Det innebär att det inte finns någon bortre tidsgräns för hur länge klampen får sitta kvar, förklarar Kjell.
Några dagar senare, på torsdagen, har åkeriet bytt det dåliga däcket och därmed hävdes körförbudet – och klampen plockades bort.
– Åkeriet betalade böterna, 6 250 kronor. Däremot är de fortfarande skyldiga totalt 80 000 kronor i sanktionsavgifter samt 5 000 kronor för de böter som vi utfärdade i januari, avslutar Kjell Andersson.
Trafikpolisen i Göteborg har med andra ord gjort vad de kan för att förmå åkeriet att betala. Verktygen i verktygslådan räckte helt enkelt inte till.
Maxtiden för klampning när det handlar om sanktionsavgifter är som bekant 36 timmar. Det blir i fall som detta uppenbart att tidsgränsen är allt för generös mot åkerier som inte har några pengar på banken eller som av andra anledningar inte kan/vill göra rätt för sig.
Speditören är i skrivande stund inte misstänkt för något brott.