Foto: Riksdagen. Foto: Riksdagen.

Beslut om reformpaket för mer ordning och reda på vägarna

”Regeringen har genomfört ett omfattande reformpaket för att skapa ordning och reda på vägarna. Nu föreslår vi ytterligare åtgärder för schysta villkor och sund konkurrens inom yrkestrafiken. Svenska löner och villkor ska gälla på vägarna och det blir hårdare tag mot fusket i branschen”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Genom de föreslagna ändringarna genomförs den sista delen av ett större EU-rättsligt reformpaket, det så kallade Mobilitetspaketet. Paketet ska förbättra arbetsvillkor och sociala förhållanden för förare och förenkla samt förstärka regelverken.

Paketet ska också motverka illojal konkurrens. Även kraven på dem som bedriver yrkesmässig trafik skärps.

Tydligare regler för transportföretag, förare, myndigheter och transportköpare kommer bland annat att leda till sundare konkurrensförhållanden för svenska transportföretag. De kommer också leda till att svenska myndigheter får förbättrade kontrollmöjligheter, vilket kan leda till högre löner och bättre sociala villkor för förare.

Tidigare har regeringen genomfört
Bättre arbetsvillkor för förare med krav på rimliga kör- och vilotider
Nya och skärpta regler för cabotagetransporter
Utökade kontroller samt skärpta sanktioner vid fusk

Regeringen remitterar idag ett förslag till Lagrådet om nya regler som anpassar utstationeringsregelverket till vägtransportområdet och bland annat klargör att utstationering av förare ska anmälas till Arbetsmiljöverket. Detta ska göras genom att en särskild deklaration ges in. De nya reglerna kommer underlätta kontroller av att utstationeringsregelverket följs.

Regeringen föreslår en regel som klargör att utstationering gäller när förare kör inrikestransporter, till exempel cabotagetransporter, i Sverige för utlandsetablerade transportföretag. Men utstationering kan även gälla vid internationella transporter.

Om yrkesförare inte kan visa en kopia av deklarationen vid en vägkontroll ska transportföretaget betala en sanktionsavgift. Vidare föreslås ett straffrättsligt ansvar för en beställare av en transport, om transporten utförs av ett utlandsetablerat transportföretag med en utstationerad förare utan att en deklaration har lämnats in.

Bestämmelserna i yrkestrafiklagen om vilka villkor som ska vara uppfyllda för att få bedriva yrkesmässig trafik anpassas till den ändrade EU-förordningen.

Det föreslås även att regeringen ska kunna meddela sanktionsavgifter vid överträdelser av vissa regler på yrkestrafik- och taxitrafikområdet.

Lagändringarna föreslås i huvudsak träda i kraft den 15 juni 2022.

Vill du läsa om mobilitetspaketet hos Transportstyrelsen, gör du det här.