Den nya investeringen innebär att fler leveranser i och mellan Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping kan genomföras med eldrivna fordon. Totalt handlar det om 58 laddpunkter varav 12 av dessa är snabbladdare. I sommar när laddstationerna är på plats möjliggörs många fler leveranser på el.
Bring vill inte vänta på att publik laddning ska bli redo att möta alla deras behov utan vill ställa om sina fordon nu och för det måste de själva skapa laddinfrastruktur för sina fordon.
– När vi adderar de nya laddpunkterna säkerställer vi att vi kan ladda totalt 102 fordon samtidigt och totalt upp till 400 bilar per dygn, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.
Bring har som mål att vara fossilfria i Sverige 2025, det vill säga redan om tre år. Satsningen på el spelar en stor och viktig roll i det arbetet. Genom att installera de nya laddpunkterna räknar Bring med att spara tusentals ton koldioxid per år.
Bring har tidigare meddelat att man i ett samarbete med Einride kommer att börja köra vissa linjetrafiksträckor med tunga ellastbilar. De fordonen planeras vara i bruk innan sommaren och en förutsättning för att den satsningen ska lyckas är att fordonen har tillgång till snabb och tillgänglig laddning.
De tunga fordonen har så stora batterier att det är en förutsättning för driften att kunna ladda dem med rejäl effekt på ett förutsägbart sätt.
– Vi investerar nu i ett antal 150 kW snabbladdare på tre olika terminaler och säkrar därmed att vi vet på vilket sätt och när fordonen kommer att ladda, vilket underlättar planeringen av logistikflödet, säger Catherine Löfquist.
För detta har Bring ett stort avtal med laddoperatören Eways som levererar en helhetslösning med nyckelfärdig installation av smarta laddstationer som är uppkopplade till Eways molntjänst. Upphandlingen som Eways vann, innefattar förutom själva hårdvaran också en mjukvara som gör det lättare att optimera laddningen.