Projektet Smartroad Gotland finansieras av Trafikverket och har som syfte att sprida kunskap och erfarenhet. Projektet i Visby har följts av fler runtom i Europa, först ett i centrala Tel Aviv, därefter två projekt i Tyskland, det ena statligt och det andra på energibolaget EnBWs anläggning. I höstas tillkom en testbana vid betalmotorvägen BreBeMi i nordöstra Italien, en sträcka som utvärderas inför potentiell kommande utbyggnad på motorvägen.
Flera fordonstillverkare deltar i projekten. En Higer-buss och Eforce lastbil rullar på Gotland, Volkswagen är med i det statliga tyska projektet och Stellantis medverkar i Italien med en IVECO-buss och en FIAT personbil. Stora entreprenad- och installationsföretag är också engagerade, bland annat Eurovia och Eitech som är en del av Vinci-gruppen.
Nu har även USA bestämt sig för att satsa på elväg med trådlös laddning. Förra året skedde en förändring av den federala väglagen som uppmuntrar stater att installera trådlös elväg på federala vägar. Guvernören i Michigan offentliggjorde nyligen att de kommer att bygga USAs första trådlösa elväg med samma teknik som demonstrerats på Gotland i bilstaden Detroit. Projektet är en del av ett pilotprogram för laddning av fordon, ett samarbete mellan Michigan Department of Transportation, Michigan Office of Future Mobility och Michigan Economic Development Corp. Electreon, företaget bakom den trådlösa laddtekniken, är en av samarbetsparterna i projektet tillsammans med bland annat fordonstillverkaren Ford. Andra stora aktörer är regionala Next Energy, teknikföretaget Jacobs och entreprenadföretaget Kiewit.
Projektet i Sverige exporterar även kunskap genom att Stefan Tongur lämnar sin roll som affärsutvecklingsansvarig för Norden för att starta och leda Electreons verksamhet i USA.
– Efter att jobbat med USA marknaden länge är det nu spännande att äntligen vara på plats. Projektet i Michigan tillsammans med Ford är verkligen en milstolpe, vi bygger ju USAs första trådlösa elväg! Intresset för elvägar är stort i hela USA. Jag ser fram emot att vara med i den fortsatta utvecklingen och förändra transportsektorn på allvar, avrundar Stefan Tongur.