Robert Dahlberg, kvalitet-, miljö- och arbetsmiljösamordnare på m4 gruppen tycker det är fantastiskt hur Modexa har anammat det här.
– De har blivit inte bara föregångare utan också ett föredöme i branschen, säger han.
Det var i september 2020 som m4 gruppen började att tanka fordon för Modexas räkning med HVO. Ett år senare har Modexa reducerat sina utsläpp med 192 ton CO2.
– Det är självklart ett lyft för Modexa och övergången har gått bra. Det har inte varit några problem att tanka eller utföra de här körningarna på HVO, säger Dahlberg.
m4 gruppen bedriver ett omfattande utvecklingsarbete inom hållbarhet. Bland annat har de antagit Transportutmaningen 2030 med målet att reducera koldioxidutsläppen med 70 procent. Det inspirerade Modexa som blev den första av m4 gruppens kunder att anamma deras mål genom att övergå till HVO.
m4 gruppen har dock satt ribban högre och satsar på att nå målet redan 2024. Årets mål är satt till 40 procent.
– Vi har precis slutit ett nytt avtal med en kund som i september började med HVO och ytterligare ett avtal som startar i oktober. Detta kommer göra att vi med stor sannolikhet inte bara lyckas med årets mål utan hamnar över det, säger Dahlberg som menar att Modexas initiativ är en bidragande effekt till de nya avtalen.
De säger att de har kunnat använda Modexa som ett lysande exempel för att göra det på rätt sätt och för att marknadsföra transporter med HVO på ett helt annat sätt. Nu har även andra av deras kunder vaknat. Ser ni en ökad efterfrågan på alternativ till fossila bränslen?
– Ja, jag får förfrågningar varje vecka från säljare och kunder och det känns jätteroligt. Det finns ett stort intresse vilket är inspirerande, avrundar Robert Dahlberg.