Lansering i Europa väntas sedan ske i september.
Som en del i slutfasen i utvecklingen av ID. Buzz har prototyper kunnat provköras av motorjournalister runt om i Europa. Genom en turné från Barcelona, Paris, London, Amsterdam, Köpenhamn och slutligen Hamburg har man samlat värdefulla insikter som kan tas med i de sista finjusteringarna som görs innan produktionen drar igång på allvar hos Volkswagen Transportbilar i Hannover.
ID. Buzz-prototyperna som använts är bara lätt maskerade. Generna från det legendariska T1-originalet finns där med extremt korta överhäng, maximalt utnyttjande av utrymmet, en tydlig design som delar upp bilens nedre och övre del och den omisskännliga V-formade fronten. Och precis som originalet är ID. Buzz bakhjulsdriven.
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo är båda baserade på Volkswagens MEB-plattform. Batteriet är inbyggt i golvet och har en användbar kapacitet på 77 kWh. Motorn, som är integrerad i bakaxeln, är på 150 kW (204 hk) och levererar ett vridmoment på 310 Nm.
Toppfarten är elektroniskt begränsad till 145 km/h. Körupplevelsen är både trygg och underhållande, skriver Vokswagen i ett pressmeddelande.
”ID. Buzzarna” vänder dessutom runt på bara 11 meter. Fälgstorlek från 18 till 21 tum och en maximalt tillåten släpvagnsvikt på 1 000 kg. Hjulbasen på båda versionerna är 299 cm, längden 471 cm, höjden 194 cm och bredden (exkl. backspeglar) 198,5 cm.
Bilarna kommer med den senaste ID.-mjukvaran och ”over-the-air-updates”, där en av nyheterna är ”Plug & Charge”. Det innebär att betalning på laddstationer kan ske helt automatiskt genom att bara koppla in laddkabeln.
Andra intressanta nya möjligheter är ”Trained Parking” som möjliggör att lära bilen att köra in och parkera sig själv, till exempel i en trång parkeringsplats. Eller den förbättrade funktionen i körassistenten ”Travel Assist” som innebär att den samlar data från andra bilar och därigenom kan lära sig var den ska ligga i filen för att exempelvis undvika en vägskada.
ID. Buzz lanseras som en 5-sitsig modell med upp till 1 121 liters bagageutrymme, bakom de fem passagerarna. Tillsammans med de dubbla sidoskjutdörrarna ger detta förstås massor med flexibilitet och bekvämlighet i alla möjliga vardagssituationer. Versioner med till exempel längre hjulbas och fler sittplatser kommer att erbjudas längre fram.
ID. Buzz Cargo är skåpbilsversionen som gör entré samtidigt som personbilsversionen. ID. Buzz Cargo går att få med två eller tre sittplatser fram. Jämfört med den normallånga Transporter 6.1 är ID. Buzz Cargo 19 cm kortare och 3 cm lägre, medan bredden är 8 cm större.
Tillsammans med likvärdigt axelavstånd mellan modellerna blir det disponibla lastutrymmet i ID. Buzz Cargo (angivet till drygt 3,9 m3) i det närmaste likvärdigt med Transporter.