Det här är den första bekräftelsen från oberoende journalister på att den Super-drivlina de lanserade i Södertälje i november, levererar som utlovat och att den har flyttat Scania och den transporteffektivitet vi erbjuder ännu längre iväg från konkurrenterna, säger Stefan Dorski, Senior vice president, chef för Scania Trucks. Marginalerna är vanligtvis små i tester, men den här gången var Scania Super-drivlinan mer än fyra procent bränsleeffektivare jämfört med tvåan.
I testet för 2021/22 hade organisatören stipulerat en tågvikt på 40 ton, medelstora sovhytter samt motorer på upp till 480 hk. Scanias snittförbrukning på teststräckan var 27,1 liter/100 km (Volvo 28,2, MAN 29,8). När poängen för de sex olika avsnitten i jämförelsetestet (hytt, körning, drivlina/prestanda, bränsleförbrukning, pris/driftskostnad, säkerhet) räknades samman hade Scanian fått ihop 947,3 poäng av totalt 1000 möjliga och totalsegrade därmed.
Inom Scania ser de dessa jämförelsetester både som en del i deras produktutvecklingsprocess och som ett kvitto på vad deras ingenjörer har åstadkommit.
– Alla slags kunder kan använda den här informationen i sina beslutsunderlag, speciellt som de får svart på vitt från oberoende experter på att de egenskaper vi som tillverkare framhåller verkligen stämmer, säger Stefan Dorski.