Utifrån Schenkers hållbarhetsmål har GTS velat satsa på eldrift, säger vd Björn Ledin, GTS.
– Vi har också bygglogistikuppdrag för Region Västerbotten som har legat på för en omställning till el men först nu finns fordon tillgängliga. Jag är övertygad om att tiden är mogen och att kunderna är villiga att betala lite extra för gröna transporter, säger han.
Schenkers globala klimatmål är att minska koldioxidutsläppen med minst hälften till 2030 (basår 2006). Företagets svenska mål är att minska CO2-utsläppen från landtransporter med minst 70 procent till 2030 (basår 2006). DB Schenker strävar efter att vara klimatneutrala 2040. Hanna Melander, kvalitets- och miljöchef på Schenker, säger att hon är stolt över hela gänget i Umeå.
– Det här är startskottet på den verkliga omställningen av de stora distributionslastbilarna.
Nu går vi från pilot till utbyten av ordinarie fordon, säger hon.
Scania räknar med att elektrifierade fordon 2030 ska utgöra hälften av den totala lastbilsförsäljningen. Inom ramen för de vetenskapligt förankrade klimatmålen har Scania förbundit sig att utöver en halvering av CO2-utsläppen från den egna verksamheten till 2025 även minska utsläppen från produkterna hos kunderna med 20 procent fram till 2025.
– Elektrifierade fordon är en viktig del i detta åtagandet och på svensk marknad har elbilsförsäljningen tagit ordentligt fart. Leveransen i Umeå är en av våra första helelektriska distributionsbilar, men flera leveranser är på gång inom kort och över hela Sverige, säger Patrik Svanberg, Area Sales Manager eMobility, Scania Sverige.
GTS som har en flotta på 26 lastbilar och tio paketbilar, har transportverksamhet i Umeå och delar av Västerbotten. Laddningen av ellastbilen kommer att ske på Schenkers terminal i Umeå. Eftersom distributionen sker dagtid finns gott om tid för laddning nattetid.
Scanias återförsäljare i Umeå, Motorcentralen, har sålt lastbilen och förberett verkstaden med laddutrustning för att kunna utföra service och reparationer.
– Det är verkligen spännande, särskilt som detta blir den första helelektriska lastbilen här i Umeå, säger sektorchef Staffan Darehed, Motorcentralen.