Volvo har nu tagit sitt Volvo FH I-Save-koncept ett steg längre för att säkerställa full optimering av motorernas förbränningsprocess genom att anpassa injektorer, kompression och kamaxel specifikt till de förfinade och unika nya vågmönstrade kolvarna.
Den totala vikten och den inre friktionen har också minskat. Den högpresterande turboladdaren och oljepumpen har fått uppgraderingar och även filtren för olja, bränsle och luft har patenterade förbättringar för bättre prestanda.
– Med utgångspunkt från en redan högpresterande motor har vi tittat djupt in i många kritiska detaljer som sammanlagda ger betydande besparingar. Det handlar om att få ut mer användbar energi ur varenda droppe bränsle, säger Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management, Volvo Lastvagnar.
Hjärtat i I-Save är 13-litersmotorn med Volvos turbo compound-teknik, D13TC, som gör det möjligt att köra med låga motorvarv och höga växlar under längre tidsperioder. Resultatet är bland annat tystare körning. Motorn kan köras med hög effektivitet över hela varvtalsområdet, med det bästa resultatet från 900 till 1 300 varv/min.
Förutom alla hårdvaruuppdateringar har en ny generation av programvara för motorhantering lagts till, som i sin tur kommunicerar med en uppdaterad I-Shift-växellåda. Resultatet förbättrar inte bara bränsleekonomin, utan ger också tydligt förbättrad körbarhet eftersom denna intelligenta uppdatering av växlingsstrategin ger ett snabbare svar och en ännu mer harmonisk körupplevelse, förklarar Volvo Lastvagnar.
I-Torque är en ny intelligent programvara för vridmomentet som ökar energieffektiviteten genom att analysera topografidata från I-See och anpassa körningen till den faktiska rutten. I-See använder information om den planerade rutten för att dra nytta av lastbilens rörelseenergi på bästa möjliga sätt när du kör i kuperad terräng.
Vid körning på långa sträckor spelar lastbilens aerodynamik en viktig roll för bränsleekonomin och det har skett flera förändringar för att förbättra luftflödet, såsom tätare luckor på hyttens framsida och en längre dörrutbyggnad.
I-Save lanserades 2019 och samtliga motorer är certifierade för att köras på HVO100. Volvo Lastvagnars FH-, FM- och FMX-motorer med standard 11- och 13-liters Euro 6-motorer får också uppdateringar som ökar energieffektiviteten, skriver Volvo Lastvagnar vidare.
Lastbilstillverkarens målsättning är att elektrifierade lastbilar ska stå för hälften av lastbilsförsäljningen 2030. Förbränningsmotorn kommer dock att fortsätta att spela en roll och den förbättrade effektiviteten genom dessa nya I-Save-framsteg i drivlinan är en viktig att åtgärd för att bidra till att minska koldioxidutsläppen, spår Volvo.
– Vi har förbundit oss till Parisavtalet om klimatförändringar och vi vidtar kraftfulla åtgärder för att dramatiskt minska koldioxidutsläppen relaterade till godstransporter på väg. Även om vi ser elektromobilitet som den viktigaste lösningen i ett längre perspektiv kommer energieffektiva förbränningsmotorer att fortsätta spela en viktig roll under många år framöver, avslutar Helena Alsiö.