Den internationella lastbilsindustrin genomgår en omvandling mot mer hållbara transporter när försäljningen av tunga batteridrivna ellastbilar börjar öka, med Europa i täten. Allt fler tunga helelektriska lastbilar körs nu i kommersiell trafik.
Statistik från marknadsanalysföretaget IHS Markit visar att under 2021 registrerades totalt 346 ellastbilar (≥16 ton) i Europa – en ökning med 193 % jämfört med 2020. Volvo Lastvagnar har den största marknadsandelen på 42 %. De länder i Europa som har flest registrerade ellastbilar på eller över 16 ton är Schweiz, Norge, Sverige och Nederländerna.
Av de lastbilar som registrerades i Sverige 2021 var 32 st Volvo, totalt registrerades 47 tunga lastbilar.
– Vi är fast beslutna att driva skiftet mot elektriska lastbilar och vår marknadsledande position i Europa är ett bevis på att vi gör det. Även om volymerna fortfarande är små ser vi ett snabbt växande intresse, både i Europa, Nordamerika och i andra delar av världen. Under 2021 har vi tagit order, inklusive undertecknade avsiktsförklaringar att köpa, på fler än 1 100 lastbilar i över 20 länder. Jag är övertygad om att det blir en stor konkurrensfördel att erbjuda eldrivna transporter utan utsläpp, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Volvo Lastvagnar startade serieproduktion av ellastbilar 2019, som ett av de första lastbilsmärkena i världen. När tillverkningen av de tre nya helelektriska tunga lastbilsmodellerna Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX startar i höst kommer Volvo ha det mest kompletta produktprogrammet av de globala lastbilstillverkarna. Företaget har levererat eldrivna lastbilar till ett brett spektrum av kunder i Europa, Nordamerika och Australien.
Volvo Lastvagnar har som mål att hälften av alla sålda lastbilar ska vara elektriska år 2030.
– Antalet order under 2021 visar tydligt att vi har fått en väldigt bra start på försäljningen. Med den breddning av produktprogrammet vi nu gör är det möjligt att elektrifiera närmare hälften av de tunga vägtransporterna. Andelen kommer att bli ännu större i takt med att räckvidden för ellastbilar ökar och laddinfrastrukturen för tunga fordon byggs ut ytterligare, konstaterar Roger Alm.