EU:s reaktioner på förslaget var enligt statsminister Magdalena Andersson (S) ”inte översvallande”. Det innebär att utan EU:s stöd kan inte den totala skattesänkningen bli de så efterfrågade 5 kronor/litern som oppositionen kräver.
Sverige är ”bäst i klassen” när det gäller reduktionsplikten, det vill säga mängden förnyelsebart bränsle som successivt ska blandas i bensin och diesel och då produktionen av förnyelsebara drivmedel är kostsam, har det bidragit till att bränslepriserna stigit förhållandevis mer än i andra länder där reduktionsplikten är påtagligt mycket lägre.
Alla riksdagspartier röstade förra sommaren ja till att iblandningen av biobränslen i bensin och diesel successivt ska öka för minska koldioxidutsläppen även om det skulle göra drivmedlen dyrare. Endast Sverigedemokraterna röstade emot.
Moderaterna anser nu att konsekvenserna av reduktionsplikten blivit orimligt svåra varför Moderaterna, förutom att sänka energiskatten till miniminivå, även ville förmå EU att gå med på ett förslag om undantag för att kunna förändra reduktionsplikten.
Nu inväntar vi med intresse den fortsatta utvecklingen av frågan.