Med fäste i Stockholm levererar DPJ ergonomiska arbetsplatser till stora delar av Europa med kunden och köpupplevelsen i fokus.
– En stor del av vår försäljning sker online där den enda fysiska kontakten för kunden sker vid leveransen. Därför värdesätter vi att köpupplevelsen både för företag eller slutkund avslutas på topp genom en pålitlig leverans, säger Mike Roland, Business Developer och logistikchef på DPJ.
Att leverera i rätt tid och på rätt plats samt att godset kommer fram i samma skick som när det skickades kan låta som självklarheter, men är något som inte alltid uppfylls. Problem med uteblivna leveranser och transportskador har tidigare brutit den viktiga kedjan av kvalité. Något som reducerats avsevärt sedan Dachser kom in i bilden, framhåller DPJ.
– Vi uppskattar Dachsers sätt att se möjligheter och utveckling i stället för problem och begränsningar. Genom kreativt och dynamiskt tänkande hittar vi tillsammans lösningar, säger Mike Roland.
Tillsammans har DPJ och Dachser tagit fram en skräddarsydd logistiklösning efter möbelföretagets önskemål. DPJ utgår från en strategi där de lagerhåller en stor del av sina produkter för att erbjuda slutkunden omgående leverans. En order ska lämna DPJ:s lager inom 24 timmar, något som förutsätter att transportören kan ta hand om godset omgående.
Lösningen på det är att det finns en tom trailer på plats varje kväll som är redo för avhämtning morgonen därefter.
– Med vår produkt Targo Speed levererar vi från DPJ:s lager i Stockholm till deras kunder i Tyskland på två till tre dagar, en leveranssträcka som vanligtvis tar tre till fyra dagar, säger Victor Nilsson, Sales Manager på Dachsers platskontor i Stockholm.