Laddning med likström/DC går betydligt snabbare än med växelström, av det enkla skälet att laddhastigheten inte begränsas av ombordladdarens kapacitet. Det gör att det närmast är ett måste för den tunga sektorn. Hittills har dock DC-laddning varit förbehållet kommersiella laddstationer och vissa stora företags egna terminaler.
Nu kommer dock flera företag med DC-laddare som gör det möjligt att ha snabb laddning på småföretag eller till och med privatbostäder. Vissa är dessutom portabla och kan ge laddning var det än finns uttag för 3-fas. Under eComExpo i Arlandastad i april kan du se dem ”på riktigt”.
Finska Kempowers nya T-Series laddare kan ge upp till 40 kW DC-laddning eller ladda två fordon med vardera 20 kW. Allt som krävs är en 32- eller 63-Ampere 3-faskontakt. Det betyder att en tung lastbil med 400 kWh batteri kan laddas fullt över natten eller att en lastare eller traktor kan laddas för nya uppdrag på en enda timme.
– Detta öppnar helt nya möjligheter för hela den tunga sektorn och kan göra att fler vågar satsa på eldrift, säger Anna Fägersten som är projektledare för eComExpo.
– Direkt när byggström är framme vid ett bygge så kan man ha en laddare för alla fordon på plats. Lastbilar och andra fordon som är ute på olika uppdrag kan ladda sig var som helst – bara det finns el, tillägger hon.
Men även för den som inte behöver portabel laddning finns det nu lösningar som gör DC-laddning överkomligt. MVS i Göteborg har lång erfarenhet av DC-laddare som primärt sålts till publika laddstationer. Nu visar man en mindre laddare på 50 kW (eller 2 x 25 kW) som gör att DC-laddning blir tillgängligt för fler.
Det unika här är att den kan monteras på vägg, och inte kräver en egen stolpe med allt vad det innebär i anläggningsarbete. Det gör installationskostnaden betydligt lägre.
– Nu kan till exempel budföretag ladda för 12-17 mils körning på en enda timme. Men det gör också att företag med eldrivna tjänstebilar kan ge sin personal möjlighet att ladda fullt på arbetstid och att fler destinationer kan erbjuda snabb laddning, säger Jonas Söderberg på MVS.
DC-laddaren HYC 50 från MVS.