Det är MSC, världens största containerrederi, som står bakom den nya direktlinjen som kommer att trafikera Göteborgs hamn varje vecka med start i mars. Det första anlöpet på slingan avgår från APM Terminals terminal i Göteborgs hamn den 31 mars och når New York 11 dagar senare.
Därefter fortsätter slingan via Philadelphia och Norfolk, vartefter fartyget återvänder till Skandinavien och Baltikum med amerikanskt importgods. Den första avgången trafikeras av fartyget MSC Cornelia.
– Den nya direktförbindelsen mellan Östersjön och USA:s östkust har varit mycket efterfrågad och är idag den enda på marknaden. I och med den nya slingan stärker vi även vårt erbjudande via Göteborg, något som vi ser mycket positivt på, säger Maria Sturgis, MD på MSC Sweden.
Svensk export av godsslag som transporteras i containers till USA har ökat med i snitt fyra procent per år de senaste fem åren, mätt i ton. Mellan 2020 och 2021 ökade denna USA-export med hela nio procent.
– USA är Sveriges största exportmarknad utanför Europa, och dessutom en växande marknad. Den här direktlinjen är ett otroligt välkommet tillskott som ytterligare stärker Göteborgs hamn som garanten för näringslivets access till omvärlden, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.
Genom Göteborgs hamns väl etablerade järnvägs- och inlandsterminalsystem, Railport Scandinavia, har hela Sveriges export- och importindustri en effektiv anslutning till och från hamnen och den nya USA-trafiken.
Att svenskt näringsliv får tillgång till fler direktlinjer är viktigt ur flera aspekter. Omlastning av gods innebär längre transporttider och risk för förseningar. Direktlinjerna är mycket viktiga för svensk industris konkurrenskraft och stärker förutsättningarna för företag att investera och etablera sig i Sverige, skriver Göteborgs Hamn i ett pressmeddelande.
Den nya linjen kommer att gå enligt följande slinga:
Klaipeda – Gdynia – Göteborg – Bremerhaven – New York – Philadelphia – Norfolk – Klaipeda.
Fakta: Sveriges handel med USA
USA är en viktig marknad för många svenska företag och landets tredje största exportmarknad, efter Norge och Tyskland.
Under 2021 exporterades varor till ett värde av cirka 140 miljarder SEK till USA – en ökning med 14% jämfört med 2020. Sverige som land och svenska produkter och tjänster har ett utmärkt rykte om hållbarhet, innovation och kvalitet bland amerikanska företag och konsumenter. Sveriges varuimport från USA är värd drygt 45 miljarder SEK.