När det är ”öppet” på kontrollplatsen används inte sällan hastighetsnedsänkning när man ska vinka in fordon från motorvägen. En av eleverna står och vinkar in och får då syn på ett ovanligt ekipage. En lastbil med sovhytt och ett släp, båda från Polen.
Lastbilen har ett dubbelmontage och är byggd som en fordonstransport. Lasten består bland annat av en stor kran. Släpet har ett mindre släp som last samt en bakdel av något sorts fordon. Det var minst sagt iögonfallande när det kom på E18.
– Den var så iögonfallande att jag tog hand om den själv direkt eftersom ”eleverna” hade annat att göra, säger bilinspektör Jonas Nordin.
När lastbilen vägs in visar vågen 6 440 kilo.
– Jag tänker först att det kanske är ett fordon för 7,5 ton, men när jag tittar i registreringsbeviset står det 3 500 kilo. Släpet väger cirka 2 000 kilo med lasten och det visar sig att släpet har en totalvikt på 3 500 kilo. Således ska det inte vara något problem med vikten, säger bilinspektör Jonas Nordin som bistår eleverna.
Föraren har ett polskt körkort med BE-behörighet som räcker till, men överlasten landar på 84 procent varför körkortet omhändertas och böterna landar på 4 000 kronor.
När Nordin går ett varv runt ekipaget med föraren och tittar på det som är lastat, är föraren väldigt nöjd med lastsäkringen. Det finns inget att klaga på där så det har han gjort ordentligt i alla fall. Lasten består av en kran med hytt, en gammal motorcykel, ett släp och en bakdel från en XC90.
– Jag gjorde en kontroll för att se att inget var stulet, vilket det inte var, säger Jonas Nordin.
Att lasta av en kran utan egen kran är inte det lättaste varför ett företag från Västerås kommer ut med en kranbil till kontrollplatsen.
– På eget bevåg började de med att lasta om så lasten på släpet hamnade på bilen och vice versa. Den lösningen fungerade inte eftersom även det blev för tungt. Jag informerade tidigare föraren om att kranen måste lastas på en större lastbil, men han ville ändå prova detta, säger Jonas Nordin.
Det slutade med att kranbilen tog med sig kranen in till Västerås, åberopandes retentionsrätten, något vi skrivit om tidigare, för att få betalt för utfört arbete av det polska åkeriet. Det löste sig emellertid ganska snabbt då det polska företaget betalade för utfört arbete och kunde sedan hämta kranen hos företaget i Västerås.