– Regeringen har tyvärr inte förstått den allvarliga situation som landets åkeriföretag befinner sig i just nu. Många åkeriföretag börjar få likviditetsproblem vilket innebär att bilarna blir stannande om de inte kan betala nästa bränslefaktura. Åkeriföretagen behöver akuta åtgärder nu, om 2,5 månad när sänkningen införs, kan det vara för sent, säger Rickard Gegö, vd, Sveriges Åkeriföretag.
– Skattesänkningen på diesel till EU:s miniminivå var en självklar och positiv åtgärd men vi hade förväntat oss fler åtgärder som hjälper oss nu direkt. Förslagen om fortsatt pausad BNP-indexering och pausad reduktionsplikt 2023 hjälper oss inte heller just nu.
– Regeringen behöver påverka EU för att ytterligare kunna sänka skatten på drivmedel. Om en tillfälligt sänkt reduktionsplikt sänker drivmedelspriserna måste även detta ske, avslutar Rickard Gegö.