Föraren av det ena fordonet har haft två otillåtna veckovilor i hytten samt inte angett gränspassage in till Sverige vilket renderar i en sanktionsavgift om totalt 64 000 kronor. Föraren av det andra fordonet har tagit en ordinarie veckovila i hytten och det kostar 20 000 kronor i sanktionsavgift.
Måndagen den 21 mars är det återigen två förare som tagit sina ordinarie veckovilor i hytten. Det ena fordonet hör hemma i Rumänien och drar en trailer för en stor speditör som emellanåt figurerar i våra artiklar. Åkeriet upplyser bilinspektör Jonas Nordin om att polisen endast har rätt att kontrollera veckovilan om föraren tas på bar gärning.
– Det stämmer inte och dagen efter går speditören in och betalar sanktionsavgiften, säger Jonas Nordin.
Det skulle nog gå att hitta en felaktiga veckovilor varje dag, upplever Jonas Nordin det känns som.
– Fram till 21 mars har vi haft 14 felaktiga veckovilor i hytt. Våra tolkkostnader har skjutit i höjden, säger han.
På torsdagen är det åter dags då ett åkeri med bas i Estland har gjort en egen tolkning av regelverket kring den ordinarie veckovilan.
– Åkeriet har fått för sig att om man tar den ordinarie veckovilan i Norge så är det okej att sova i lastbilen. De hävdar till och med att de har ett papper från norska polisen som bekräftar det, säger Jonas Nordin som förklarar för åkeriet att de har fel.
Förutom veckovilan behöver även ett däck på trailern bytas då det är skadat.
När torsdagens arbetspass är över har åkeriet varken betalat eller bytt däck varför ekipaget klampas.
– På väg tillbaka till polisstationen ringer åkerichefen upp mig och undrar om han kan betala på ett annat sätt än med kort. Han är nämligen i Miami, USA, och kan inte gå in på banken och öka sin kreditgräns, säger Jonas Nordin.
Sanktionen är på 64 000 kronor på grund av två felaktiga veckovilor i hytten samt undlåtenhet att ange landskod vid gränsövergång. Åkaren säger sedan något beklämmande till Nordin.
– Han säger att summan kommer han att dra från chaufförens lön eftersom han tyckter det är förarens fel. Känns inte alls bra, inte minst när chefen själv är på semester i Miami medan hans chaufförer får slita för slavlöner, säger Jonas Nordin.
Morgonen efter har pengarna kommit in, men däcket är inte bytt varför klampen får sitta kvar några timmar till. På eftermiddagen kommer en kollega med ett nytt däck och sedan kunde klampen låsas upp.