Det ungerska oljebolaget MOL lägger skulden på utländska åkerier och hävdar att dessa orsakar problemet genom att ”dränera allt drivmedel” på tankstationer på grund av de lägre bränslepriserna i Ungern.
Samtidigt säger många tankstationer att det verkliga problemet härrör från regeringens bränslepristak, vilket gör att försäljning av drivmedel går med förlust.
Ungerska regeringen införde 2021 ett pristak på drivmedelsförsäljning med syfte att skydda konsumenterna från kraftiga prisökningar och för att dämpa inflationen. Pristaken lades på 480 forint, cirka 13,70 svenska kronor, per liter. Beslutet förlängdes från februari till maj och gäller för både grossister och återförsäljare.
Utan ett pristak beräknas en liter bensin i skrivande stund kosta 594 forint, cirka 16,60 svenska kronor och diesel skulle kosta 640 forint, cirka 17,90 svenska kronor. Ytterligare en stör höjning kom på fredagen under förra veckan då bensinpriset blir 640 forint, cirka 18 svenska kronor och diesel ökar till 717 forint, cirka 20 kronor, enligt bränsleprisjämförelsesajten holtankoljak.hu, skriver Trans.info.
ÖMV och Shell är två av de leverantörer som, på grund av det högre priset, inte längre kommer att importera bränsle det det inte längre är lönsamt för dem, står det i en artikel i den ungerska nyhetsportalen Telex.
Som en konsekvens av ovanstående hade vissa tankstationer som förlitar sig på dessa leverantörer slut på bränsle redan på onsdagen och flera hundra andra stationer förväntas få samma problem under helgen. Medan de första rapporterna om de stängda stationerna gällde platser i och runt Budapest, stod det i slutet av onsdagen klart att problemet var mer utbrett eftersom många tankstationer i västra delen av landet också uppgavs stänga.
Tankstationer nära den österrikiska och slovakiska gränsen klagade över problemet tidigare än andra eftersom mängder av utlänningar som bor nära Ungern ”pendlade” till dessa tankstationer i på grund av den betydande prisskillnaden.
Utländska lastbilschaufförer som kör transit genom Ungern, uppmuntras av sina operatörer att tanka i Ungern, sade MOL:s vd Zsolt Hernádi i en tv-intervju i torsdags förra veckan. ”Det finns inga försörjningsproblem, det finns däremot tillfälliga logistiska problem. När en större lastbilsflotta tankar på en tankstation, suger de upp den på nolltid. Att fylla på pumparna kräver lite tid, förklarade Hernádi.”
Trots de senaste händelserna i Europa, förklarade Hernádi öppet att företaget tar emot rysk olja som anländer till Ungern via Ukraina genom Friendship Oil Pipeline.
The Friendship Pipeline är inte heller MOL:s enda källa till rysk olja. Företagets Bratislava-raffinaderi kan också försörjas med rysk olja helt söderifrån genom Adriatiska oljeledningen.
Även om raffinaderiet i Bratislava helt förlitar sig på rysk olja, är 60 procent av oljan som bearbetas i ungerska raffinaderier också rysk. ”Det är så våra raffinaderier fungerar, avslutade Hernádi.”