Eskilstunas yrkestrafikgrupp förstärker kollegorna i Norrköping som har manfall just nu och den 3 mars tar man in ett rumänskt ekipage i Ringeby utmed E4 Norrköping norra. Ekipaget är på väg ut ur Sverige med destination Tyskland.
– Föraren är också rumänsk och den pågående transporten är helt i sin ordning, säger bilinspektör Patrick Zetterberg från Eskilstuna.
Kontrollen ger vid handen att föraren tillbringat en ordinarie veckovila i Sverige, men eftersom föraren inte kan engelska uppstår språkförbistring. Detta kan emellertid avhjälpas eftersom det bland Eskilstunas yrkestrafikgrupp som är på plats, finns en person som kan tala ett för föraren kommunicerbart språk.
Föraren får frågan om var han tillbringat den ordinarie veckovilan och svaret är ”hos kompisar”.
– När vi sedan frågar i vilken stad han tillbringat veckovilan vet han inte det utan måste ringa chefen för att få svar, säger Patrick Zetterberg som undrar om det står ”idiot” i pannan på polisen.
Det gör det inte och ganska snart framkommer att adressen för veckovilan är ”camion” (lastbilen). Det renderar i att åkeriet får en sanktionsavgift om 20 000 kronor för att föraren har tillbringat den ordinarie veckovilan i hytten. Åkeriet får ytterligare en sanktionsavgift om 20 00 kronor eftersom man inte berett föraren möjlighet att tillbringa veckovilan utanför lastbilen, det vill säga att in allo ska åkeriet betala 40 000 kronor i sanktionsavgift för att få rulla vidare.
Den summan finner åkeriet lite väl magstark och erbjuder sig att betala 1000 euro på plats och sedan avbetala med 500 euro därefter. Zetterberg förklarar att det inte fungerar på det sättet och när åkeriet säger ”we will not pay”, klampas ekipaget.
När vi återkopplar med Zetterberg den 4 mars, har ”we will not pay” nyss blivit en inbetalning av hela beloppet.
Under den gångna veckan har Eskilstuna yrkestrafikgrupp vid ett antal tillfällen även svängt inom kombiterminalen i Katrineholm för att se hur det går för Samskip nu sedan deras dragare svenskregistreras på ett trafiktillstånd deras kontor i Åhus innehar.
– Vi konstaterar att vi ser endast svenskregistrerade dragbilar under deras trailers, men det betyder inte att vi kan släppa dem helt eftersom det fortfarande dyker upp brister, avrundar Patrick Zetterberg.